Home > CD reviews > Candlemass – Psalms For The Dead

Candlemass – Psalms For The Dead

tekst: Sabrina Smit

band: Candlemass
album: Psalms For The Dead
genre: Doom metal
release: 6 juni 2012

Het Zweedse Candlemass  bestaat sinds 1986 en via Napalm Records is het  elfde album ‘Psalms For The Dead‘ uitgebracht.  Als grondleggers van de doom metal, is een album gemaakt waarbij doom nog steeds de boventoon voert, maar met snelle heavy gitaar riffs uit de jaren zeventig. Samen met de toetsenpartijen, inclusief een Hammond orgel, is dit album zeer interessant voor de luisteraar.

‘Psalms For The Dead‘ reikt terug naar de beginjaren van de band, maar bevat geen herhaling van zetten. Het album gaat over het af- en aanwezig zijn van de tijd. Met name over weggaan en  afscheid.

Luister maar eens naar het eerste nummer “Prophet” waarin er over gekwelde innerlijke demonen en bedrieglijke goden wordt gezongen. Dit nummer is ruim zes minuten lang, maar wat mij betreft had het nog langer mogen zijn. Lekker traag met heavy stukken en pittige heavy riffs: om van te likkebaarden zo scherp.

De  mooie zanglijnen van Robert Lowe  zijn van topniveau. Helaas verliet de zanger, voor de release van dit album, de band. Door de charismatische en dramatische manier van zingen en spreken,  heb je het idee in een  muzikaal spookverhaal te zijn beland. Hij geeft  zich volledig in zowel de hoge – als lage toon regionen. En in de heavy stukken klinkt hij als een rockzanger pur sang.

The Lights Of Thebe” geeft me de kriebels, wat erg traag en uitgesponnen gespeeld wordt door alle muzikanten. Pluspunt aan dit nummer is de uitstekende opbouw van het nummer. Van begin tot eind blijf ik aandachtig luisteren en vraag ik me af wat er allemaal in het hoofd van de zanger  afspeelt, omdat hij veel over  het kwaad in de geest zingt.  Het is een duister verhaal en zit tekstueel vol verrassingen. Daarnaast is het bespelen van alle instrumenten van een hoog  technisch niveau. Daardoor is dit nummer snel uitgeroeid tot een favoriet.

In “Siren Song” is er een hoofdrol voor de toetsenist Per Herberg. Zijnvsolo’s  zijn erg melodramatisch, die op je afkomen en aangrijpen. Daardoor gaat je fantasie op de loop. Zeker als je goed naar de tekst luistert, wat gaat over één van mijn favoriete mythologieën “de Sirenen”. De Sirenen verleiden zeevaarders met hun mooie gezang. Als je de verleiding niet kan weerstaan om verder te varen, dan gaat je schip ten onder. De Sirenen zuigen dan vervolgens  jouw ziel op.  Dit verhaal is mooi weergegeven met vette gitaren,  stevige bas en stevige  tempowisselingen. Het is niet gemakkelijk om een verhaal om te zetten naar een nummer,  maar dit is werkelijk prachtig uitgevoerd door  Candlemass.

“Time Is Black” sluit dit album af. Het is een verhaal over de tijd die vervloekt is. Vooral het gesproken gedeelte is zeer mooi en laat een andere kant van de zanger zien.  Wanneer de band muzikaal aansluit, dondert het je speakers uit en wanneer je weer in het hier en nu bent, tikt de klok alsof hij  gaat stoppen. Een imponerend einde.

‘Psalms for the Dead‘  is onstuimig en  prikkelend voor het gehoor.  Het zit in de hoek van Mindsplit en Sons Of Seasons.  Ik moest er wel  de tijd voor nemen, voordat ik het kon waarderen. Nu ik eenmaal om ben, zou ik het graag live willen horen. Jammer dat zanger is opgestapt, maar Mats Levén  volgt hem op als zanger. Ik ben benieuwd of deze frontman het geluid qua zang kan evenaren, want ik vind dat Rob de nummers draagt.

Candlemass heeft al zoveel bandwisselingen gehad, dat ik er in geloof dat ook de nieuwe zanger dit werk uitstekend kan vertolken. ‘Psalms For The Dead‘ bevat negen sterke nummers, die erg afwisselend zijn.  De limited edition heeft  in totaal elf nummers. Candlemass komt met een sterk en absoluut uniek doom album!

9/10

1. Prophet
2. The Sound Of Dying Demons