Home > Festivals > The Hague Jazz – zalen zoeken tussen de colberts

The Hague Jazz – zalen zoeken tussen de colberts

tekst: Dennis van der Maden
foto’s: Marc de Jong

The Hague Jazz is op veel fronten een opmerkelijk festival. Dat bleek vrijdag 11 juni. Geleidelijk en langzaam stroomt de bijzondere locatie, het World Forum vol.

De avond begon stil en rustig om 18:00 uur, maar toen Wouter Hamel het podium betrad, ontstond er eindelijk een redelijke hoeveelheid publiek.

Rond het optreden van The living legend Toots Thielemans werd dan toch duidelijk dat de op het eerste oog tegenvallende hoeveelheid publiek, toch van respectabele grootte was. Wel bleef het publiek die avond een opvallende factor.

Bij het eerste grote optreden van de avond, Wouter Hamel en band, werd al duidelijk dat het publiek excentriek was. Terwijl de nachtburgemeester van Den Haag hem aankondigde, overzag hij een publiek met veel colberts en overhemden, hier en daar een man in pak met zelfs een stropdas en ook vrouwen in jurken op deze vijfde editie van The Hague Jazz.

Lichtelijk ironisch kwam Wouter Hamel uiteraard ook het podium op in een colbert. Terug in zijn geboorte stad vermaakte hij het publiek vijf kwartier lang met bekende nummers als Don’t Ask, In Between, Maybe I’ll enjoy it next year, het opvallende One more time on the Merry-go-round en natuurlijk de grote hit Breezy.

Een rustig publiek dat toch zichtbaar genoot van de muziek, kreeg een mooie show te zien waarin de band van Hamel een grote rol speelde. Het instrumentale gedeelte zorgde voor een grote meerwaarde aan deze liveshow in vergelijking met zijn studiowerk. Bijzondere akoestische instrumenten kwamen er aan te pas en verzorgden een originele sound. Enkele gitaarsolo’s maakten het optreden compleet en 30 seconden Hamel’s stemgeluid door een megafoon was een leuke extraatje.


Vlak voordat Wouter Hamel afgelopen was, begon in de grote ‘Chez Ella-zaal’ de legendarische mondharmonicaspeler Toots Thielemans. De Belgische grootheid verzorgde dit optreden op de respectvolle leeftijd van maarliefst 87 jaar.

Al bij zijn opkomst kreeg hij een staande ovatie, nadat hij door de burgemeester van Den Haag, Van Aartsen, was aangekondigd. Zijn ‘Quartet’ zorgde in de grote zaal met honderden zitplaatsen, voor een adembenemend instrumentaal optreden.

Grootschalig werd er geapplaudisseerd na langdurig harmonicaspel, waarna ‘The living legend’ meestal even op adem moest komen. Zijn beroemde ‘Bluesette’, dat vele malen gecoverd is, werd zeer gewaardeerd door het publiek. Nadat ook hij vijf kwartier opgetreden had, stroomde het grote publiek de deuren uit op weg naar een ander optreden. Een ander optreden zoeken viel af en toe nog niet mee.

De zalen hadden leuke namen die verwezen naar wereldberoemde jazzartiesten, als bijvoorbeeld Ella Fitzgerald, Chet Baker, Miles Davis, Art Blakey en Louis Armstrong, maar het vinden van deze zalen was niet altijd even eenvoudig in het mooie maar complexe gebouw.

Na Toots zijn optreden, traden ondermeer de twee energieke jazzbands New Cool Collective en Chucho Valdes op. Laatstgenoemde band verzorgde indrukwekkende instrumentale bruggen en outro’s, die echter af en toe wel wat langdradig waren. New Cool Collectives had pech met de zaal. ‘Nina’s Overnight’ was een klein zaaltje met een laagplafond waar het tijdens het optreden zeer druk was en daardoor immens warm. De mannen met colberts moesten een lijdensweg doorstaan als ze dit hele optreden wilden zien. De muziek lag lekker in het gehoor, maar de zaalcapaciteit zorgde voor een kleine teleurstelling.


Gelukkig was dit beter geregeld bij het optreden waar een groot gedeelte van het publiek het meeste naar uitkeek. Candy Dulfer trad met haar band op in de ‘Billie Holiday’s Inn’, wat eigenlijk een zeer grote tent tegen het gebouw aan was. Ook hier was weer een groot publiek aanwezig.

Onder luid applaus en gefluit kwam ze op hoge hakken het podium op, in een tamelijk kort glitter jurkje. Met een zichtbaar tevreden glimlach begon ze enthousiast met haar saxofoonspel.Naast bekende nummers ‘Pick Up The Pieces’ en ‘For The Love Of You’, kwam ze ook met haar eigen instrumentale versie van het liedje ‘Empire (State of Mind)’. Deze cover van Alicia Keys en Jay-Z viel goed bij het publiek, een uitstekende sfeer!

Ook werden de saxofoonsolo’s zeer gewaardeerd. Na knappe solostukken applaudisseerde het publiek altijd luid waarna Candy Dulfer’s glimlach steeds weer iets breder werd tot ze van oor tot oor stond te stralen.Al met al een zeer geslaagde avond, wat naar meer smaakt. Dit Haagse festival timmert met succes aan de weg en met het groot scala aan muzikanten zeker een aanrader voor volgend jaar, alleen dan wel drie dagen lang.


  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: