Home > CD reviews > Mary And The Black Sheep – As The City Sleeps Tonight (NL)

Tekst: Sabrina Smit

band: Mary and the Black Lamb
album: As The City Sleeps Tonight
genre: dark gothic, alternative
label: unsigned
releasedatum: april 2009

Mary And The Black Lamb is een jonge band uit Canada en heeft dit album al in 2009 uitgebracht. De muziek valt onder de noemer: Alternatief, Gothic, Melodramatisch, Populair. Het is een boeiende mix aan stijlen. Nadat de band zelf Musiccredo aanschreef, is het zeker nieuwswaardig om deze band eens te ontdekken. Sinds 2007 timmert de band succesvol aan de weg, toen bassiste Lindz Riot de drijvende kracht werd achter deze band. Ook delen ze het podium met haar voormalige band.

De CD ‘As The City Sleeps Tonight‘ bevat zeer mooie arrangementen en wordt naar een hoger niveau getild door de vocalen. Het is een mooi samenspel tussen zangeres Lindz Riot en de rest van de muzikanten. Ze zingt zeer afwisselend en heeft een pittige rockstem. Ik word weggeblazen op “The Price”. Hierin wordt lichte progressieve metal gespeeld. Uitschieters van deze CD zijn toch wel “She is” en “Forgot you Now”. Goede songwriting en originele benadering vallen erg op. De nummers blijven zeker in je hoofd zitten en werkt aanstekelijk. Het hele album is goed opgebouwd en dat staat voor ervaring en een goede samenwerking tussen de bandleden.

Ik hou niet van vergelijken, maar Mary And The Black Lamb past in het straatje van Entwine en Him. Alleen dan met een vrouwelijke stem. Dan ben ik stil van de ballade “Gone”, wat op een ontzettend ingetogen manier gezongen wordt. Wat mij betreft is dit schijfje een aanrader om aan te schaffen. Het geheel is heel  toegankelijk, lekker uptempo en zit gewoonweg goed in elkaar. Geen uitgekauwde nummers of voorspelbaarheid, maar degelijke nummers die je zeker aanspreken.

Ben je al die hoge vocalen zat van gothic bands en ben je toe aan cleane zang van een goede zangeres met daarbij ook nog eens goed in elkaar gezette metalliedjes met een duidelijke opbouw, en afsluiting? Dan is dit jouw keus!

7/10

1. She Is
2. Stay Away