Home > Dans > Introdans – prikkelend en dynamisch op ‘See The Music’

Introdans – prikkelend en dynamisch op ‘See The Music’

tekst: Silvia Deurwaarder
foto’s: copyright Introdans.

Dans is altijd vervlochten geweest met muziek, maar ‘See The Music’ van Introdans laat wel een heel ander perspectief zien. Dit gezelschap  heeft altijd de wil gehad om jongeren de ruimte te geven en ze ook aan te spreken.

Zo gaf Introdans ze in het verleden ook voorstellingen op het Lowlands festival. Met dit nieuwe 35-jarig jubileum programma laat Introdans zien dat het de toekomst in handen heeft: prikkelend, dynamisch, en vol overtuiging. Bovenal aantrekkelijk genoeg om nieuwe generaties aan te spreken!

Jongeren hebben vaak het idee dat deze ballet- en theater wereld te traditioneel, vastgeroest en elitair is. Zoals bij ballet gedacht wordt aan dansers in het roze die lichtvoetig een vast stramien dansen. Toch is er zo veel meer dan dit cliché. Deze drie dansen breken met de ballet traditie: niet naar perfecte schoonheid strevend, blootsvoets, rauw en vaak met elementen uit het dagelijkse leven.

Er is een zekere spanning wanneer het rode fluwelen doek zich opent en het stuk ‘Sous le rythme je..’ van choreograaf Patrick Delcroix zich ontvouwt. Het is niet alleen het ballet, maar ook de muziek die centraal staat. De dansers hanteren instrumenten en gebruiken hun eigen lichaam als begeleiding. De belichting is dan weer verrassend licht en soms een beetje schimmig, waardoor je het gevoel krijgt je in een regenwoud te bevinden. De muziek is aards met veel wisselende tempo’s en zeker niet klassiek.

Vloeiende bewegingen, de mannenlijke dansers met ontkleed bovenlijf, enkel een lendedoek dragend. Allen contact zoekend met de grond. Vrouwen in lange blauwe jurken die ritmisch met trommels en fluiten het geluid versterken. Kortom het prikkelt alle zintuigen met wisselingen: droog handen- en voeten geklap van de mannen. Er wordt veel van de dansers gevraagd, maar deze dans laat wel de kracht van Introdans zien: het dynamische, de creativiteit en de stimulans.

Van hele andere orde is de dans ‘Daylight’ van Ben Holder. Een choreograaf die zelf nog danst en zeer jong is. Iemand die naar eigen zeggen wil laten zien dat je van dansen vrolijk wordt. ‘Daylight’ laat een stortvloed aan kleur, blijdschap en energie zien. Op een manier die ongeremd en spontaan is. Wisselende koppels in kleurige outfits tegen een heldere achtergrond. Ook hier is live muziek van het Marsyas Emsemble (onder leiding van Detmar Leertouwer). Het begin is in schel contrast met het geheel: zwarte schaduwen geprojecteerd tegen een witte achtergrond. Dansers die klassieke bewegingen maken, maar wel modern en veel rauwer.

Dan valt het doek en komen de koppels tot leven. Het geheel is ontroerend: de dansers zijn krachtig, vol emotie en de muziek van Simon Jeffes (moderne componist) versterkt dit alleen maar. Vrouwen in zomerse jurkjes en mannen in pak: elkaar afstotend en aantrekkend, verschillende kleurformaties vormend. Het prikkelt en doet je denken aan de lente.

Vrolijk, maar toch met een serieuze ondertoon. Een knipoog naar de mooie dingen in het leven. Holder tilt het geheel naar een hoger niveau: de muziek en dans vloeien zo goed samen dat het samenkomt in een intense emotie. Dit is passie, liefde voor zijn vak en laten zien dat dans zo veel meer is dan een paar pasjes achter elkaar.

Concerto’ van de Amerikaanse choreografe Lucinda Childs is eigenlijk de tegenpool van Holder. Zo lichtvoetig en kleurrijk hij is, zo zwaar en donker is haar dans. De muziek is donker, zigeunerachtig en vol melancholie. Alle dansers zijn eender gekleed: zwarte shirts en wijde broeken en lijken bijna geslachtloos.

Ze worden als het ware naar de grond gezogen: het voetenwerk is indrukwekkend en intensief. Voor de dansers zeker een hele uitdaging. Childs is een meester in het wisselen van formaties: groepen dansers die binnen een paar minuten hele andere vormen kunnen aannemen. Soms licht de nadruk in het centrum, dan weer horizontaal en daarbinnen wisselen de dansers onderling van positie. Dat is haar kracht en maakt het zo boeiend: het spelen met de ruimte en symmetrie.

Een zeer prikkelende en dynamische voorstelling van het Arnhemse gezelschap, die de passie voor muziek en dans perfect doet samen gaan!

Categories: Dans Tags:
  1. No comments yet.
  1. 25/05/2012 at 22:26
    Homepage

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: