Home > CD reviews > Legion Of The Damned – Descent Into Chaos

tekst: Elsabijn van der Valk

band: Legion Of The Damned
album: Descent Into Chaos
genre: thrash / death metal
release: januari 2011
label: Massacre Records

De uit Nederland afkomstige Legion of the Damned heeft alweer zijn vijfde album uit ‘Descent Into Chaos’. Eigenlijk hebben zijn al meerdere albums uit, maar toen heette de band “Occult”. Niet dat het wat uit maakt, want uiteindelijk gaat het om de muziek. Ze zitten bij het label Massacre records uit Duitsland wat ook geen onbekende is. Een verdere introductie heeft deze band dan ook niet nodig, want Legion of the Damned is bij de meeste metalheads wel bekend.

Aan de buitenkant ziet de plaat er goed uit, waar overigens twee edities van zijn. Er is een limited edition met bonus track en een gewoon album. De cover is zeer opvallend en kleurrijk, een echte eye-catcher. Erg leuk dat de verpakking er mooi uitziet, maar het gaat toch echt om de plaat zelf. ‘Descent Into Chaos’ staat als een huis, al vind ik zelf. Het heeft een passend intro, wat dezelfde naam als het album heeft. Na anderhalve minuut wordt er flink wat spanning opgebouwd, waarna “Night of the Sabbath” er keihard in hakt.

Met veel afwisseling wat drums (blasts) en gitaren betreft. Deze gitaren klinken snoeihard in je oren en dat in combinatie met een kwalitatieve drummer en een zeer unieke stem van de zanger. Subliem gewoon! Op de bonus cd staat als extra nummer “Legion of the Damned” wat een zeer leuk extraatje is. Dit nummer begint vrij rustig waarin later één en al tempo zit, kortom dynamiek genoeg binnen deze death en thrash metal.

Een klein puntje van kritiek is dat het wel veel van hetzelfde is, maar of dat nou negatief is, dat is de vraag. Ondanks de melodieuze stukken, blijft Legion of the Damned wel bij zijn leest en ze maken gewoon lekkere muziek. De vette sound komt waarschijnlijk ook wel mede doordat Peter Tägtgren producer is van deze plaat. Peter is zeker een bekende man in de metalwereld, hij is afgezien van producer ook oprichter van Hypocrisy. Als je van Slayer houdt, dan is Legion of the Damned ook zeker een aanrader. Dat hebben ze met deze plaat wel weer bevestigd, goede technische metal die zeker aanslaat.

Als je nog niet genoeg hebt aan de cd kun je ook nog naar één van de festivals dit jaar waar de band staat. Eén van de festivals is het Nederlandse Elsrock, maar er zijn nog genoeg andere concerten en festivals waar deze heren staan.

8/10