Home > CD reviews > Seventh Void – Heaven Is Gone

Seventh Void – Heaven Is Gone

tekst: Sabrina Smit

band: Seventh Void
album: Heaven Is Gone
genre: doom metal
release: november 2010

De Amerikaanse band Seventh Void heeft een debuutalbum gemaakt “Heaven is gone”. De band bevat ex-bandleden van het legendarische Type O Negative en dat is goed te horen. Dit is een band die ervaring heeft met het uitstekend bespelen van hun muziekinstrumenten en goed in elkaar zetten van liedjes. Retestrak wordt er gespeeld en de muziek wordt gedragen door Kenny Hickey (zang en gitaar).

De zanger klinkt wat schreeuwerig maar hij kan ook op andere manieren zingen en dat is naar mijn mening van een topniveau. Dit is vooral in “Broken Sky” erg goed gedaan. Je hoort de wanhoop, de zonde, angst en vuur in zijn puurste vorm terug. Ook de achtergrond zangpartijen zijn erg knap gedaan. Elementen vanuit de Doommetal zijn zeker te horen in het drumwerk in combinatie met de basspartijen.

Het gitaarwerk van de heren Kenny Hickey en Matt Brow is zeer afwisselend door het gebruik van de vele rifs en  mooie solo’s en powerakkoorden. Luister maar eens naar “Death of a Junkie”. Titeltrack van dit album “Heaven is gone”, is naar mijn mening ook het meest commerciële liedje die zo in allerlei charts kan binnen dringen. Heerlijk meezing-nummer met fantastisch gitaarwerk. Wat een muzikaal geweld krijg je te horen zo uit je speakers, gedoseerd maar toch vol power. Heaven is gone is een bijzonder goed debuutalbum. Prettig met een pot bier om naar te luisteren maar in een concertzaal zal dit zeker indruk maken! De band is momenteel aan het touren in Europa als support voor Monster Magnet. Voor tourdata check onderstaande links.

Ben je fan van Type O Negative, Creed of Alterbridge? Gelijk kopen die CD! Geen twijfel over mogelijk, dit hoort in je CD collectie. Een zware aanra.

01. Closing In 3:59
02. Heaven Is Gone 4:37