Home > Interviews > Sirenia – Morten Veland over al zijn talenten

Sirenia – Morten Veland over al zijn talenten

tekst: Silviapd

Het Noorse Sirenia rond duizendpoot Morten Veland, heeft met dit zesde album een lichtere weg ingeslagen. Waar ‘At Sixes And Sevens’ (2002, Napalm Records) donker, agressiever en diepe grunts bevat, is de laatste aanwinst ‘The Enigma Of Life’ luchtiger.

Al blijft het bekende elementen bevatten zoals imponerende koren, orchestraties en stevig slagwerk. Deze weg is op het vorige album ‘The 13th Floor’ (2009, Nuclear Blast) al ingeslagen, maar dit is de definitieve wederopstanding van de band die na vele wisselingen, met frontvouw Ailyn een stabiele vocalist in huis heeft gehaald. Na jaren heeft Morten minder zorgen en dat klinkt door in het nieuwe album.

Naast het inspelen van de instrumenten, heeft componist en tekstschrijver Morten Veland ook als mixer en producer opgetreden. Was dit geen zwaar proces, en bovenal waarom deze keus om alles zelf in de hand te houden?

 

Morten Veland: ‘Ik heb altijd het hele proces van een album maken zeer boeiend gevonden. Ik heb nu een eigen studio, waardoor er meer tijd is om de nummers op te nemen. Dat is anders wanneer je een studio boekt en ik korte tijd je werk dient af te hebben. Wanneer ik ga schrijven heb ik al bij de eerste riff een visie over hoe het totaal moet klinken op de plaat, dat wordt mijn doel.

Wanneer je met anderen samenwerkt, is het lastig om uit te leggen wat ik probeer te bereiken. Daar zat een vertaalslag tussen iets in mijn hoofd en het eindresultaat. Het gaat om muziek en dat kan ik niet goed in woorden vatten. Dit keer heb ik mijn eigen doel zelf behaald. Het was een lange weg, maar ik heb veel geleerd uit het verleden. Je komt voor nieuwe situaties te staan, je faalt en probeert het weer opnieuw.’

Wat is de grootste uitdaging geweest voor ‘The Enigma Of Life’?

Morten: ‘Het mixen van het album. In het componeren ben ik zelfverzekerder, omdat ik dat al zo vaak gedaan heb en mijn sterke punten ken. Bij het mixen kwam ik voor onverwachte situaties te staan. Het belangrijkste is om dan niet aan jezelf te twijfel en door te gaan.’

Sinds lange tijd is er een zangeres die ook het tweede album meemaakt, hoe heb jij dit ervaren?


Morten
: ‘‘Het teamwork met zangeres Ailyn is erg goed verlopen, wat minder zorgen geeft. Vanaf het moment dat ik haar hoorde, wist ik dat ze bij ons paste. Na veel shows samen, weten we nu ook wat we aan elkaar hebben. Die ervaring is essentieel als je de studio in gaat. In het verleden hebben we problemen gehad met de line-up.

Dan zat ik midden in het schrijfproces wanneer ik zonder zangeres kwam te zitten. Ik verloor mijn focus door de bezorgdheid of de stem deze melodie wel aan kon en hoe de toekomst zou zijn. Ik kan nu iedere melodie speciaal voor Ailyn schrijven. Ze werkt heel hard en haar articulatie van het Engels is enorm vooruit gegaan op dit album. Daarnaast waren bij het vorige album alle nummers al geschreven toen ze erbij kwam. Je hoort nu dat ze nu meer gevoel in de nummers stopt.’

Waar staat dit album voor wanneer je terug kijkt op tien jaar Sirenia?

Morten: ‘We hebben veel diversiteit op dit album, zowel qua stemmen als muzikaal. Dat is altijd belangrijk geweest voor Sirenia. Ik heb in 2005 besloten om een andere kant op te gaan met de band. Om te kiezen voor minder complexe melodieën en meer harmonieën. Ik had het gevoel dat ik op dat niveau ontdekt had.

Daarom wilde ik iets nieuws ontwikkelen op een ander terrein. Met alle elementen van Sirenia heb ik dit keer iedere nummer een apart karakter willen meegeven, om het dynamisch te houden. Ik heb daarom gekozen de agressieve elementen te behouden, al is de zangeres het belangrijkste. Voor de diversiteit blijven een paar grunts nodig, en ook geeft het mij live veel energie.

Sinds een jaar heb je het project Mortemia, had dit te maken met de nieuwe kant die Sirenia op gaat?

Morten: ‘Door de jaren heen heb ik voor een catchy, energieke weg gekozen voor Sirenia. De melancholiek blijft, maar ik miste de donkere nummers. Nu kan ik dat ook kwijt in mijn project. Ik ben een workaholic en heb voor deze plaat wel veertig nummers geschreven, voordat ik de selectie van deze twaalf maakte om mee de studio in te gaan. Ook ben ik nu al bezig met nieuwe composities voor mijn project. Ik heb niet eens de tijd om alles uit te brengen op een album.’

Je hebt gekozen voor veel contrasten. Zoals ‘The Darkness’ met groovy gitaren en de afsluiter, tevens titletrack van het album, met violen en de dromerige zang van Ailyn. Heb je een sterke drang om veel stijlen te verenigen?

 

Morten: ‘Ik probeer binnen het frame van Sirenia, een uitdagend album te maken. Met alle facetten zoals koor, samenzang en stevige gitaren. We willen daar trouw aan blijven, omdat er zo veel bands zijn die female fronted metal maken. De teksten hebben vaak wel de zelfde thema’s, waar Ailyn zich ook goed bij voelt. Ze zijn niet meer zo cryptisch als vroeger en eens stuk directer. Achteraf kan ik bij ieder album wel kritiek leveren. Het belangrijkste is om muziek te blijven maken waar we zelf veel uit halen.’

Website Sirenia http://www.mortenveland.com/sirenia/

Categories: Interviews
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

