Home > Interviews > Stream Of Passion – tweeluik over heden en verleden

Stream Of Passion – tweeluik over heden en verleden

tekst: Silviapd
foto: Monica Duffels, Evelyne Steenberghe.

In 2005 verraste ‘Embrace The Storm’ metalminnend Nederland. Vele shows volgen en grote festivals zoals Graspop en Waldrock. In 2008 besloot Arjen Lucassen uit de band te stappen, om zich op nieuwe producties te concentreren.

Zangeres en dreivende kracht Marcela Bovio besloot om door te gaan, samen met bassist Johan van Stratum. De enige muzikant van het eerste uur, en een nieuwe line-up volgde.

De tweede plaat ‘The Flame Within’ is een jaar uit, en is het tijd voor een nieuwe stap voorwaarts. Daarom een terugblik met het interview wat vlak na de release volgde. Erg spannend, omdat ik opeens twee mensen aan de telefoon had.

Wat volgt is een tweeluik met zowel Marcela Bovio als Johan van Stratum over dit laatste album en het is terugblik naar het verleden. Volgende keer een kijk in het heden met beide  bandleden over het nieuwe aankomende album en al het touren afgelopen jaar.

Verleden
Hoe ben je de tijd doorgekomen nadat Arjen Lucassen op stapte?

Marcela Bovio : Het was hectisch. Van Arjen wist ik dat hij weg ging, omdat hij niet aan 1 band vast wilde zitten. Toen ging Lori (gitariste) weg. Ik wilde doorgaan omdat we zoveel plezier hadden. Er was tijd nodig om bandleden te vinden en nu zijn we dan terug.

Was het niet lastig om nieuwe passende leden te vinden?

Marcela Bovio: Gelukkig hebben we een fantastisch team. Er was een goede samenwerking, en we schreven de nummers samen. We oefenen veel, omdat ik nu ook in Nederland woon is dat makkelijker.

Johan van Stratum (bassist): We hebben een enorme kans gehad met Arjen Lucassen. Om er echt voor te gaan, en ik ben er trots op. In het begin was het een groot avontuur. De video op TMF was echt heel onwerkelijk. Het gaf zelfs de drive om nieuwe nummers te schrijven.

Is het schrijfproces erg veranderd?

Johan van Stratum: Arjen Lucassen deed de basislijnen voor de nummers en de zanglijnen en teksten kwamen van Marcela. Op dit nieuwe album hoor je die melodielijnen wel terug.

Stream of Passion is een band met veel harmonie en samenhang. Is het met nieuwe bandleden niet lastiger om tot een geluid te komen?

Johan van Stratum: Het meeste werk komt van Marcella, zij zorgt met haar stem voor de melodie en de meeste nummers komen van haar. Toch heeft dit album weer de SOP vibe. Het is het zelfde geluid alleen in een modern jasje. We wilden vooral een album maken wat live goed zou klinken. Met de eerste plaat moesten we nummers veranderen omdat het niet het plan was om ze live te spelen. Er stonden ook meer ballades op die je live minder snel speelt. Nu is het steviger en willen we de hele plaat spelen! We oefenen iedere week en hebben enorm zin om te spelen!

Veranderingen
De muziek heeft veel contrasten: zowel in de nummers zelf, als op de hele plaat. Zoals de ballade When I Hurt You The Most of het stevige ‘A Part Of You’.

Marcela Bovio: Dit keer was er meer input van iedereen, dat is het beste. Verschillende types, en achtergronden komen samen. Maar op het eerste album hadden we ook contrasten zoals ‘Nostalgia’ en ‘The Haunted’. Alleen was dat meer compact.
Johan van Stratum : Het ergste zou zijn om een kopie van het eerste album te maken. We willen nieuwe dingen ontdekken, nieuwe invloeden.

Wat is het nieuwe Stream Of Passion geluid?

Marcela Bovio: Deze vijf mensen samen. Zelfs met de piano bleef het live overeind en we hebben zo veel plezier gehad tijdens het opnemen. Op dit album zijn de mysthieke elementen er, en de atmosfeer. Het combineren met nieuwe invloeden vind ik meer gedurfd. Zoals de openingstrack ‘The Art Of Loss’ die is orchestraal, heavy en toch melodieus.

Johan van Stratum; Toen we het album opnamen en naar de nummers luisterden, wisten we meteen dat het eerste nummer ‘The Art Of Loss ‘ zou worden. Het eerste nummer moet een statement zijn. Het heeft alles wat we willen.

Uitdaging
Jullie hebben een sterk progressief geluid, maar toch worden jullie als Gothic – metal bestempeld.

Johan van Stratum: Het is een makkelijk label voor iedere band met een vrouwelijke zangeres. We moeten onderscheidend blijven, door meer te durven doen, te ontdekken en dingen proberen. Dan krijg je al snel progressieve invloeden.

Het lijkt wel of Gothic tegenwoordig vervloekt is, iedereen verzint een andere term.

Johan van Stratum: Het is commercieel geworden. Het is de gothic metal vloek. Wij leggen er niet echt een label op. Ik heb door het schrijven van het nieuwe album twee gothic cd’s. We hebben nu twee gitaristen die meer uit harde hoek komen en dat zorgt voor meer riff georiënteerd schrijven. Dat is toch weer een andere insteek.

Is het een lang proces geweest om deze plaat af te ronden?

Marcela Bovio: Het heeft een lange tijd gekost om nieuwe bandleden te vinden en toen was ik al aan het schrijven. Het heeft ongeveer 1 jaar geduurd om alles op te nemen. We kregen een nieuwe label deal en het kostte tijd om plannen uit te werken.

Johan van Stratum: We hebben veel voordeel gehad met de pre-production. We hadden grofweg 14 nummers, inclusief de bonus-track. We hebben daarna een schema gemaakt om afstand te nemen, en meer objectief te blijven. Het duurde 1,5 maand om preproductie en evaluatie te doen.

Marcela Bovio, op de nieuwe plaat gebruik je je stem anders en leg je er veel emotie in. Hoe heb je dat aangepakt?

Marcela Bovio : Het is drie jaar geleden dat ik teksten geschreven heb. In die tijd heb ik in Mexico zangles gehad om meer kanten van mijn stem te ontwikkelen. Zodat ik een wijder spectrum heb. Producer Joost van den Broek (ex toetstenist After Forever) was fantastisch om meer emotie in de nummers te krijgen en nieuwe dingen te ontdekken.

Kracht
Is het niet lastig om complexe lyrics te hebben en ook nog eens veel emotie live over te brengen?

Marcela Bovio: De teksten op ‘The Flame Within’ zijn heel menselijk: iedereen kan zich er wel in vinden. Ik moet mij wel goed concentreren om live de emotie erin te leggen. Wanneer ik het publiek zie, is dat echt het beste gevoel.

Waar staat de titel ‘The Flame Within’ voor?

Marcela Bovio : Het komt uit het nummer ‘Burn My Pain.’ Het laat zien dat we een grote uitdaging hadden, we ons bewijzen en dat we het kunnen! Het is de innerlijke kracht en drive. Daar ging het hele schrijfproces over.
Johan van Stratum : Ook is het een algemene gedachte dat we doorgaan na Arjen Lucassen. Dat hij een inspiratie is en ons de kans gaf. Hoe leuk het kan zijn om muziek te maken.

Heeft Arjen Lucassen de nieuwe plaat ook gehoord?

Johan van Stratum: We hebben hem een paar nummers laten horen en hij was verbaasd. We waren eerst ook septisch hoe het live zou zijn, maar we hebben zo veel lol gehad met de eerste plaat dat we er vertouwen in hebben gehouden.

Het is duidelijk dat beiden erg enthousiast zijn over de nieuwe plaat, en niet kunnen wachten om deze meer en meer te promoten.

Johan van Stratum: We hebben de opnames af en nu begint er een hoop omheen. Ik ben heel nieuwsgierig voor de reactie. Ik heb er vertrouwen in. We hebben al shows staan en er zitten meer aan te komen.
Marcela Bovio: We willen spelen!

Geduld
Waar gaan de teksten over? Waar haal je inspiratie vandaan?

Marcela Bovio: Over verschillende dingen. Ik schrijf over dingen die ik meemaak in het leven. Bijvoorbeeld ‘ When you hurt me the most’ kwam nadat ik een boek had gelezen en geintrigeerd raakte door masochisme. Soms heb ik gewoon een gevoel zoals met ‘Now Or Never’ wat gaat over twijfels hoe je je doel moet bereiken. Mijn moeder en zus en ik hadden dat op het zelfde moment in het leven. Het gaat over vechten, en je best doen.

Johan van Stratum: Marcela schrijft op een heel persoonlijke manier. Met het vorige album was Arjen Lucassen helemaal geschrokken door haar teksten. Iedereen heeft er een eigen beeld bij. Ze werkt heel hard om een verhaal te vertellen. Iedereen heeft daarna een eigen interpretatie. Alledaagse issues die je wel herkent van vrienden of van jezelf. Dat geeft de nummers een extra dimensie.

Er zit veel harmonie in jullie nummers, ga je daar samen voor zitten?

Marcela Bovio : Ik ga zitten en wacht tot stukjes samen vallen. We hebben een goed team en ik hou er van om heel gedetailleerd te werken. Samen komt er dan harmonie door de vele lagen die iedereen inbrengt.

Johan van Stratum: Het album is echt een spannende reis. We hebben niet echt een doel van tevoren hoe het nummer moet worden. We hebben heel veel stukken over en weer gemaild. En soms was ik compleet verbaasd wat eruit kwam en wat het nu is geworden.

Dan hadden we bijvoorbeeld een Rammstein-achtige riff nodig, en een week later kwam Stephan Schultz (gitarist) de oefenruimte in en speelde wat. Dan kwam er totaal een nieuwe dimensie bij. Het is wel een zwaar proces. Steeds bijschaven en afstand nemen, dat kost wel energie.

Marcela Bovio: ‘All I know’ hadden we in het begin alleen met piano en mijn zanglijn. We schreven er omheen. Uiteindelijk hebben we alleen viool, zang en piano gehouden omdat het beter bij het nummer paste. Het is wel zwaar, je moet echt schrappen en kijken wat mooier is.
Johan van Stratum: Soms moet je wachten en niet bang zijn om dingen eruit te halen, of dingen toe te voegen.

Streven
Stream Of Passion heeft al met al een lange weg afgelegd, maar met resultaat.

Johan van Stratum: Het klinkt misschien goedkoop maar ik denk echt dat we beste hebben wat we kunnen nu. Het is lastig omdat je soms niet weet waar de grens ligt, maar Marcela leidt ons wel. Ik ben heel trots op het album en we kunnen niet wachten om veel te spelen.

Optreden vraagt best veel van je stem, hoe hou je dat vol?

Marcela Bovio: Je moet in een goede conditie zijn en vooral je emoties controleren. Als ik al die gezichten zie krijg ik al een adrenaline kick, maar ik moet mij echt concentreren om balans te houden. Ik probeer zo gezond mogelijk te leven, maar ik ren niet heen en weer. Dat kan ik gewoon niet..

Tot zover een terugblik met twee gespassioneerde muzikanten. Inmiddels zit de band enorm in de lift, en zijn ze druk bezig in de studio om het vervolg van ‘ The Flame Within’ op te nemen. Binnenkort een vervolg.

Met dank aan: Stream Of Passion en Napalm Records.

Categories: Interviews Tags:
  1. 07/02/2011 at 12:39

    leuk om te lezen!
    Zelf vind ik het tweede album interessanter en mooier dan het eerste.

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

