Home > Interviews > Sarah Bettens – op zoek naar het avontuur

Sarah Bettens – op zoek naar het avontuur

tekst: Silviapd
foto’s: Sarah Bettens en Henk-Jan Graven

Het is hectisch backstage in Tivoli te Utrecht, maar zangeres Sarah Bettens zit onderuit gezakt op haar stoel. Haar zwarte pet werpt een schaduw over haar ogen, maar ze stralen als ik haar vertel dat haar nieuwe solo album zeker een stap vooruit is. Muzikaal bewandelt de symphathieke Belgische nieuwe paden, die meer richting de pop op gaan en tevens de band met stevige rock en gevoelige nummers behoudt.

Sarah Bettens : “Ik ben heel blij met je observatie dat ik gegroeid ben. Dat is iets wat ik hoop dat mensen horen bij deze nieuwe plaat ‘Scream’. Dat ik met elke plaat die ik maak meer mijn richting kan vinden“.

Het maken van ‘Scream’ (Hybrid recordings 2005) verliep soepel: “We hebben niet tegen elkaar gezegd van het moet die plaat zijn. Uit dertig songs hebben we gewoon de beste gekozen. Het ligt altijd aan de producer om het als een geheel te laten klinken. Op deze plaat komen de heavy- en intieme kanten samen. Ze maken deel uit van mij en dus ook van de muziek. Op een dag maak ik wel eens een akoestische plaat, maar ik heb nu de behoefte om al die kanten van mij te ontdekken”.

Dus je zoekt met ‘Scream’ wel naar contrasten?

“Ja eigenlijk wel. Dat heb ik ook met de muziek waar ik naar luister. Ik kan de ene dag naar jazz luisteren, de andere naar Skunk Anansie, George Baker of Tracy Chapman. Dat hangt echt van mijn bui af”.

De cd is goed ontvangen en niet alleen bij de vaste fans van K’s Choice.
“Ja, nu ik terug ben op tour en naar het publiek kijk is het heel gevarieerd. Er is een constante fanbase, waar ik echt heel trots op ben. Veel mensen zijn échte muziekliefhebbers, die niet één liedje op de radio horen en daarom naar concert komen. Het is echt tof te zien dat de fans van K’s Choice terug komen. Zij zijn heel intens en emotioneel en voelen zich er echt bij betrokken”.

Sarah verzit even op haar stoel, lacht en gaat verder: “Op veel vlakken ben ik opnieuw begonnen en veel mensen kennen onze band niet. Het is toch wel werken op de festivals en de clubshows. Het is dan hartverwarmend om te zien dat er enthousiaste fans zijn en er nieuwe mensen bij komen die ten tijde van K’s Choice te jong waren.

Het is een nieuw avontuur! Dat begon wel drie jaar geleden toen we met K’s Choice besloten geen platen meer te maken. Uiteindelijk zijn we twaalf jaar bezig en het is nu echt nieuw en spannend. Ik ben echt heel dankbaar dat het nu zo fris aanvoelt. Ik had tijd nodig om mijn enthousiasme weer terug te vinden, wat weg was tussen Geert en mij. Ik speel nog wel nummers uit die periode en dat voelt nu toch anders”.

Live
Het is niet de eerste keer dat Sarah Bettens op het podium van Tivoli staat, alleen dit keer met hele eigen band. Toch een beetje een raar gevoel?

“We hebben met K’s Choice vijf keer op dit podium gespeeld. Die laatste keer had ik wel zoiets van ‘ow Tivoli.’ Toch waren we niet echt vermoeid, er was geen ruzie tussen Geert en mij. We hadden alleen op hetzelfde moment het gevoel dat we iets nodig hadden om ons weer wakker te schudden. Ik hoop dat mensen zien dat het op de cd ook bruist, want zo voel ik me ook”.

Wat spreekt je zo aan in live optredens?

“Ik vind het heel tof om met dynamiek te spelen bij concerten en mensen te ontroeren. Of die emotie dan komt van een heavy kant of door iets heel intiems dat hangt samen met het publiek. Het is een andere manier om iets uit te drukken, maar het blijft gewoon intens en emotioneel. Ik wil dat het concert een belevenis is: dat de set een geheel is en er geen stukjes zijn. Dat mensen naar buiten komen en het gevoel hebben dat het allemaal compleet was. Zo voel ik dat ook als ik op het podium sta. Ik hoop altijd dat het zo een beetje los komt”.

Het ‘grote publiek’ kon met Sarah Bettens kennis maken tijdens de bevrijdings festivals. Sarah lacht wanneer ze eraan herinnerd wordt:

“Ik heb wel een bierflesje tegen mijn hoofd gekregen, maar de sfeer was goed. In Zwolle was ik echt verrast: het leek ons wel een heel Nederlands festival in alle opzichten. We beginnen met een heel zacht liedje ‘Are you ok?’ en veel mensen waren enthousiast. In Haarlem waren er ook veel mensen, maar het regende dus velen vertrokken. Toch was de sfeer overal erg goed”

Film
De zangeres heeft het druk: naast deze tour heeft ze ook nog een nummer opgenomen voor de Nederlandse film Leef.

“Ik ben echt blij dat ik voor die film heb kunnen schrijven, want ik vind het verhaal fantastisch. Ook heb ik wat festivals gedaan in Zwitserland en Duitsland. Rock Werchter is ook altijd speciaal. Ondertussen komt de plaat ook uit in Amerika. Daar gaan we ook een tour doen: ik en mijn gitarist akoestisch samen op het podium. In november dan met de hele groep naar de VS. Het is druk, maar heel tof”.

De pet verschuift af en toe, die door de zangeres weer goed wordt gezet. Sarah Bettens is iemand die haar energie uit in handbewegingen, en de emoties zijn makkelijk af te lezen op haar gezicht: een persoon die makkelijk aardig te vinden is en goed benaderbaar, erg open.

De stoel wiebelt af en toe als ze verzit, verder is het stil en neemt ze alle tijd om weer iets van de grond af aan op te bouwen. Vol enthousiasme is ze bezig met alles wat ze doet. Toch gaat het wel stapje voor stapje:
“Dat is altijd het geval geweest, ook al met K’s Choice. Het is nooit een sprint geweest, maar een marathon. Spelen, werken en dan nog eens overnieuw. Telkens weer met mensen praten. Het was nooit zoiets van single, MTV en een hit. Ik ben eraan gewend geraakt en al het werk is ’plezant’ genoeg”.

Scream
De muzikanten die Sarah Bettens om zich heen heeft verzameld, zijn veelal bekenden uit haar muziekwereld:

“Erik de bassist was lid van K’s Choice. De keyboardspeler heb ik vorig jaar leren kennen via een vriend van DAS Pop. De drummer ken ik van de tour in Amerika en de gitarist was eerst roadie. Vanaf het eerste concert in Rotterdam, nu een week geleden, is er echt een goed gevoel. Muzikaal gezien kan ik niet dankbaarder zijn. Ik voel me comfortabel en alles staat als een huis”.

De opname van de plaat vond plaats in verschillende studio’s waar de hele groep bleef slapen:

“Dat had te maken met het label van toen, Sony. De plaat is na lange tijd tot stand gekomen. Ik heb veel met mijn producer samengewerkt en dat was fantastisch. Het was echt heel anders dan met K’s Choice: nieuw om iemand te hebben die alles kan. Hij heeft alle instrumenten op de plaat ingespeeld. Het klikte ook echt met de band en daar moet je geluk mee hebben. Samen produceren van een plaat kan ook tegenvallen. Alles viel echt op de juiste plaats en dat uiteindelijk zonder label”.

Ze kijkt wat bedenkelijk, maar lacht dan wanneer ze de vraag hoort: wat deze nieuwe stap voor haar betekende.
“Ik heb veel geleerd, omdat ik kon doen wat ik wilde. Als je verwacht dat het op een bepaalde manier gaat en het loopt dan allemaal anders… Ik heb nu geleerd flexibel te zijn en dingen soms te laten gebeuren zonder ze te willen sturen”.

Stem
Sarah Bettens is bovenal bekend om haar karakteristieke stem. Zelf is ze daar vrij nuchter over:
“Hij kan breekbaar zijn en fel dus er zitten wel contrasten in, maar het is zoiets natuurlijks voor mij. Ik denk er alleen over na als me dat gevraagd wordt, en sta er niet zo bij stil. De stem, songs en muziek zijn allemaal één ding. Ik probeer niet iets te zijn als ik zing. Ik heb nooit lessen genomen en ook nooit gedacht dat het een instrument is. Bij een instrument denk ik dat je dat kan leren, maar dat had ik bij mijn stem niet.

Ik denk wel dat ik beter zing dan tien jaar geleden door ervaring en veel live optredens. Misschien is het wel een uitlaatklep van emotie, maar ik denk dat het samenhangt met waarom ik songs schrijf. Ik heb ergens gedachten over en schrijf er een nummer over: dat ben ik gewoon. De stem ligt in de lijn van de muziek”.

Inmiddels heeft Sarah Bettens drie solo platen opgenomen. Is na jaren K’s Choice weer bij elkaar, en hebben ze net een succesvolle tour in Nederland afgesloten. Toch laat dit interview wel zien dat de zangeres een grote wil heeft om door te gaan met het verwezenlijken van haar passie en dat wil ik niemand onthouden!

Meer informatie: http://www.sarahbettens.com/

Categories: Interviews Tags: ,
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

