Home > Concerts > Het Goede Doel – avond vol nederpop en flauwe grappen

Het Goede Doel – avond vol nederpop en flauwe grappen

tekst: Dennis van der Maden
foto’s: Marc de Jong

Een van de grondvesten van de nederpop treedt op in podiumzaal Bibelot in Dordrecht. Het Goede Doel heeft een nieuw album en omtrent dit album toeren ze weer door het land. ‘Liefdewerk’ heet de plaat en het is de opvolger van ‘Gekkenwerk’. De band vindt zijn oorsprong in 1979 en Henk Westbroek wordt opa maar de artiesten zijn nog lang niet uitgespeeld.

Het goedgevulde poppodium aanschouwt de opkomst van Henk en Henk met band. Zanger en schrijver Henk Westbroek heet iedereen welkom en gaat direct achter de microfoon staan om te beginnen met een paar nummers van het nieuwe album. Tussen het zingen door maakt hij af en toe een flauwe grap of een schuine opmerking waar hij zelf altijd het hardste om moet lachen. Het publiek vind deze merkwaardige uitspraken bij vlagen ook leuk, al is het maar om de manier waarop Westbroek de grappen presenteert.

Het nieuwe album wordt door liefhebbers bewonderd en overtreft het vorige album. Meer dan de helft van de nummers van het nieuwe album wordt dan ook gespeeld met als hoogtepunt volgens Westbroek: ‘In het hart van Lissabon’. Dit is een lange, sentimentele ballade over liefdesverdriet.

tAl vrij snel komt het bekende nummer ‘Gijzelaar’ aan bod. Vanaf dit moment ontstaat er een goede stemming in de zaal. Veel mannen en vrouwen van middelbare leeftijd maar ook jonge nederpopliefhebbers zijn aanwezig en geven het geheel een eensgezinde en gezellige sfeer.

Af en toe plaagt Henk Westbroek Henk Temming. Toch lijkt Temming de  plagerijen te waarderen, het is duidelijk dat hun ruzies geschiedenis zijn. Van Henk Westbroek kan veel gezegd worden, maar hij weet wel de interactie met het publiek te handhaven. Halverwege het nummer ‘Net zo lief gefortuneerd’ trekt hij twee jonge dames het podium op om te dansen.

De samenstelling van de band is totaal veranderd met hun herstart. Op Henk en Henk na, zit er geen bandlid van de originele samenstelling meer bij. Er zijn wel enkele bandleden van de soloperiode van Westbroek terug te vinden. Over een ding bestaat geen twijfel, de artiesten zijn vakbekwaam.

Drumsolo’s, gitaarsolo’s en saxofoonsolo’s worden niet direct gelinkt met nederpop maar zorgen voor een prima concert. Misschien hebben de nieuwe leden ervoor gezorgd dat enkele nummers een totaal ander jasje hebben gekregen dan voorheen. Zo wordt ondermeer het bekende nummer ‘Eenvoud’ omgetoverd in een Nederlandstalig jazznummer.

Halverwege het concert wordt een nummer ingezet terwijl de bassist nog niet klaar is met het stemmen van zijn vijfsnarige basgitaar. Westbroek merkt dit en hij blaast het hele nummer af: “Ho, ho.. even opnieuw!” roept hij. “Kan gebeuren mensen, het is live”, voegt hij er lachend aan toe.

De sfeer blijft tegen het einde van het concert goed doordat bekende nummers zoals de klassieker ‘Vriendschap’ gepassioneerd door het publiek meegezongen worden. Met de toegift bereikt dit een hoogtepunt. Niemand houdt zijn lippen op elkaar als ‘België’ wordt gespeeld. Drie jonge dames komen op het podium om te dansen. Het laatste nummer is de energieke uitsmijter ‘Nooduitgang’ waar ook hevig op gedanst en gezongen wordt. Met deze klapper eindigt het concert.

Categories: Concerts
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: