Home > CD reviews > Battlelore – Doombound

Battlelore – Doombound

band: Battlelore
album: Doombound
genre: epic fantasy metal
release: 28 januari 2011

Doombound’ is alweer het zesde album van de in 1999 opgerichte epische metalband Battelore. Dit album heeft echter iets wat de vorige niet hadden. ‘Doombound’ is het eerste conceptalbum van de band. De band liet zich altijd al inspireren door de verhalen van J. R. R. Tolkien, maar dit album is enkel gebaseerd op de held van ‘The Children of Hurin’: Turin Turambar.

Opener ‘Bloodstained’ heeft een intrigerende gitaarmelodie die aangevuld wordt door mooie arrangementen. De piano (in handen van Maria Honkanen) staat mooi op de voorgrond en de fluit (ook van Honkanen) voegt toe aan de sfeer. Ik ben echter nog niet overtuigd,  met name door de wat mindere zang in dit nummer.

Bow and Helm’ spreekt me meer aan. Dit nummer heeft een mooi donker gitaargeluid afgewisseld met een zachte fluit. De stukken gesproken tekst scheppen een mysterieuze sfeer en de screams/grunts van Tomi Mykkanen zijn een stuk beter dan zijn cleane zang. De zachte en harde kanten van dit nummer zijn mooi verweven waardoor het lekker weg luistert.

Ook ‘Kärmessurma’ is lekker ruig. De gitaren (Jussi Rautio en Jyri Vahvanen) en drums (Henri Vahvanen) zijn lekker opzwepend en de grunts passen hier goed bij. Het rustmoment met piano en viool voegt dynamiek toe aan het nummer. Zangeres Kaisa Jouhki zingt hier lager en dit vind ik persoonlijk een stuk fijner dan de hoge iele stem die ze op dit album overwegend gebruikt.

Men as Wolves’ is een van de beste nummers van het album. Het begint met een lome doom-achtige gitaar om daarna over te gaan op een folky melodie. De bass van Timo Honkanen draagt goed bij aan de donkerheid van dit nummer. Zo had ik verwacht dat ze zouden klinken: hard maar met folk tinten! De grunts zijn hier op hun best en de gitaar solo is lekker zwaar.

Last of the Lords’ zet de ‘episch’ in ‘epische metal.’ De fluit en arrangementen samen met de lage zang van Jouhki en de grunts van Mykkänen zorgen voor een knallend nummer. Het nummer versnelt naar het einde toe en de gitaarsolo is subliem. Het titelnummer doet de naam wel eer aan, vanwege de gitaarsound en de arrangementen. Helaas gebruikt Jouhki hier haar hoge, iele stem. Dat zorgt ervoor dat de donkere rand van het nummer afgaat, dit had ik graag anders gezien. Afsluiter is een instrumentaal nummer met dramatische klanken, maar voegt niet veel toe aan het album. Als het nummer langer was, was dit misschien anders geweest.

Al met al is ‘Doombound’ en degelijk episch metal album. Voor een conceptalbum echter zit er weinig opbouw in en lijken de nummers mijns inziens te veel op elkaar. Ook zou ik graag zien dat de kwaliteit van de zang iets hoger komt te liggen. Dat terzijde is ‘Doombound’ voor fans van het genre wel een album dat lekker weg luistert, maar of dat nou de bedoeling is van het genre is?

7/10