Home > CD reviews > Visions Of Atlantis – Delta

Visions Of Atlantis – Delta

band: Visions of Atlantis
album: Delta
genre: Symphonic Metal
release: 25 februari 2010

De in 2000 opgerichte Visions of Atlantis is inmiddels toe aan hun vierde studioalbum genaamd ‘Delta.’ Er zit maar liefst vier jaar tussen deze nieuwste release en voorganger ‘Trinity’, mede omdat er een aantal veranderingen in de line-up noodzakelijk waren. Zo is zangeres Melissa Ferlaak vervangen door de Griekse Maxi Nil.

De Oostenrijkse band heeft mij persoonlijk nooit als fan kunnen werven, maar ze hebben zeker een paar goede nummers gemaakt. Ik ben benieuwd wat ‘Delta’ zal  brengen.

Opener ‘Black River Delta’ begint bombastisch en hard, met een opvallend hoge gitaar. De zang van beide vocalisten is even wennen en ik vind de combinatie van de zang en de muziek niet helemaal goed samenhangen. Dat komt waarschijnlijk doordat het nummer veel tempowisselingen heeft. Daardoor voelt het niet echt als één geheel. ‘New Dawn’ daarentegen is pakkender en laat fijne gitaarsolo’s horen van Werner Fiedler. Het nummer heeft een refrein op rijm, want live vast goed zal werken.

Twist of Fate’ laat horen dat Visions of Atlantis muzikaal zeker wat in hun mars hebben. De lange instrumentale intro heeft mooie arrangementen door Martin Harb, met  een ritmische drum vanThomas Caser en een pakkende gitaar. Hier zou ik graag meer van willen horen, maar zodra de zang begint zakt het nummer wat in. Zanger Maxi Nil heeft een prettige klank, maar kan naar mijn idee lang niet alle regionen aan. Mario Plank is naar mijn mening een middelmatige zanger en na een tijd begin ik me wat te ergeren aan zijn stem. Zonde, want de muziek ligt prima in het gehoor!

Dit gevoel hou ik het hele album lang. Het is te horen dat iedereen ontzettend zijn best heeft gedaan en muzikaal zitten er goede stukken tussen, met name gitaar en drum, maar de zang is niet goed genoeg om geboeid te blijven luisteren. Dit is natuurlijk een zeer persoonlijke mening en ik kan me goed voorstellen dat er genoeg mensen zijn die hier geen last van hebben. Helaas moet ik toch concluderen dat Visions Of Atlantis er geen fan bij heeft.

6/10