Home > Festivals > The Hague Jazz – opvallende opening door Grace Jones

The Hague Jazz – opvallende opening door Grace Jones

tekst: Dennis van der Maden
foto’s: Marc de Jong

Het publiek stroomt de grote tent van het The Hague Jazz festival binnen, nadat wordt aangekondigd dat het optreden zo begint. De zaal die tijdens het festival ‘Chez Ella’ heet, is uitverkocht maar lijkt niet vol te zitten.

Een opmerkelijk verschijnsel is de grote hoeveelheid aan kostuums en jurken. Het lijkt te maken te hebben met de aftrap van het festival.

Eigenlijk zou Duran Duran dit doen, maar zanger Simon Le Bon kampt met stemproblemen waardoor het feest niet doorging. Het optreden wordt uitgesteld naar september of oktober van dit jaar.

Na nog een half uur te hebben moeten wachten klinkt dan toch de stem van Grace Jones door de boxen. Het doek valt naar beneden en na een paar seconden te moeten zoeken blijkt ze boven het podium op een plateau te staan. Ze zingt het nummer ‘Nightclubbing’ en na het nummer zakt het plateau naar beneden en loopt ze stijlvol op hoge hakken het podium op.

De 63-jarige diva staat het gehele optreden trots in een string op het podium en wisselt regelmatig van outfit en kapsel. Dan staat ze met een colbert en een hanenkam, die zelfs haar neus plat drukt, op het podium.

Een nummer later staat ze met een glittermasker met tientallen lange sprieten op haar hoofd. Het is duidelijk van wie LadyGaga de excentrieke tik heeft. Als Jones naar achteren loopt blijft ze doorpraten. Ook spreekt ze het publiek regelmatig toe. Op deze manier geeft de Jamaicaanse de voostelling een persoonlijk tintje.

Ondanks de interactie die Jones wel heeft met het publiek, is het publiek opvallend rustig. Er wordt weinig gedanst. Wel worden er veel foto’s gemaakt.

Halverwege het optreden komt er iets meer pit in als de zangeres haar bekendste nummers gaat spelen: ‘La Vie en Rose’, ‘Slave to the Rythm’ en voornamelijk ‘Pull Up to the Bumber’ waarbij het publiek een flinke hoeveelheid confetti over zich heen krijgt.

Bij deze nummers wordt meegezongen en meegedanst, wat de saaie sfeer aan het begin van het optreden enigszins doet vergeten. Tijdens ‘Slave to the Rythm’ staat Jones minuten lang met een hoelahoop om haar lichaam te bewegen. Terwijl ze dit doet kondigt ze de artiesten aan en loopt gewoon heen en weer over het podium alsof het niets is.

Verder covert ze enkele nummers. Het origineel van‘La Vie en Rose’ is van Edith Piaff. Verder zingt Jones ook de nummers ‘Demolition Man’ van The Police en ‘Love is the Drug’ van Roxy Music. Ze weet haar eigen stijl in deze nummers goed te verwerken.

Na een korte pauze komt Jones terug voor haar toegift. Ze speelt een uitgebreide versie van het nummer ‘Hurricane’ van haar gelijknamige album. Onder luid applaus verlaat ze het podium. De merkwaardige opening van The Hague Jazz zit erop.

Categories: Festivals Tags:
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: