Home > Festivals > The Rock Experience – Hollandse avond in modderig Overschie

The Rock Experience – Hollandse avond in modderig Overschie

tekst : Dennis van der Maden
foto´s : Marc de Jong

Enkele duizenden mensen zittend op het gras van het Sidelingepark in de Rotterdamse deelgemeente Overschie, genietend van de vroege avondzon met een biertje erbij. Zo had de organisatie van het gloednieuwe festival The Rock Experience de avond waarschijnlijk voor ogen.

Zoals deze zomer enigszins gebruikelijk blijkt, is dat echter niet het geval. Het mooie, ruime park is omgetoverd tot een modderpoel en roept wel enige flashbacks van Woodstock op.

Deze avond echter geen hippies die buikschuivers door de modder maken, het publiek en de sfeer is niet vergelijkbaar. In het begin en tegen het einde van de avond miezert het af en toe, maar gelukkig blijven de echte buien uit.

De aftrap van The Rock Experience wordt aangekondigd en de energieke Yasmin rent het podium op. Het is een thuiswedstrijd, want de 19-jarige rockchick komt namelijk uit het nabij gelegen Maassluis. Al snel staat de donkerharige tiener te springen en te schreeuwen op haar muziek. Een diepe stem die vergelijkbaar is met die van Anouk, brult door de microfoon.

Af en toe zet de zangeres een angstvallig hoge toon in. De wisselingen in de hoge noten en lage noten, schreeuwerige refreinen en rustige, sentimentele coupletten geeft het gevoel dat ze de ervaring van een beroemde ster heeft. De energie die vrij komt tijdens het drukke, ruige nummer ‘Chemical love’ is enorm, mede door de fanatieke drums en het stevige gitaargeluid van de band.

Anderzijds geeft het refrein van haar bekendste nummer ‘Why Don’t You Go’ een bijzonder effect als ze dit een aantal keer achter elkaar, zonder begeleiding van de instrumenten, op gevoelige wijze zingt. Af en toe een hoge uitval erbij, en een mooie kreunende afronding van bepaalde klemtonen maakt het geheel compleet.

Dat Yasmin de ervaring van een beroemde ster nog niet heeft, valt uit hetzelfde moment ook af te leiden. Ze heeft interactie met het publiek dat gewillig het refrein terugzingt. Dit doet ze twee keer en dan gaat ze weer door met de song. Ze gebruikt het publiek tijdens de show eigenlijk te weinig en spreekt hen nog niet aan met de flair van een ster. Ook is niet alles altijd even zuiver tijdens deze performance.

Wel weet ze het optreden bijzonder te maken door zelf de nodige gitaarsolo’s te spelen, even enthousiast en energiek. Zelfs wat actie wanneer Yasmin in een constructiepaal van het podium klimt, om op een meter of acht hoogte over het publiek uit te zingen. Samen met de zangkwaliteiten die zij nu al heeft, geeft dit de indruk dat we nog veel van deze meid gaan horen. Al met al een zeer geslaagde opening en met veel potentie.

De rockchick wordt opgevolgd door de popchick. Ilse DeLange loopt het podium op en vanuit het publiek ontstaat een orkaan aan geluid. De geliefde zangeres beschikt over een grote hoeveelheid ervaring die tijdens het optreden goed merkbaar is. Deze artieste heeft ruimschoots haar sporen verdiend.

Ze zingt ook tijdens dit optreden steengoed. Haar bekende nummers als ‘Puzzle Me’, ‘The Great Escape’ en ‘So Incredible’ worden door jong en oud uit volle borst meegezongen, wat een goede sfeer creëert.

Het valt op dat de zangeres een heel breed publiek aantrekt. Stoere jongens staan met hun aansteker in de lucht mee te wuiven op het gevoelige ‘Miracle’ dat een van de hoogtepunten van de avond is.

Ilse de Lange zingt het nummer met veel passie en gevoel. Ze houdt het nummer klein, maar voornamelijk in het refrein weet ze de dynamiek flink op te voeren. Met als gevolg een krachtige performance. Ook vraagt ze het publiek om met mobieltjes en aanstekers lichtjes te creëren, een mooie sfeer bij deze hit.

De show is wel wat minder energiek dan die van haar vrouwelijke voorganger. De band speelt de nummers zoals ze op de cd’s staan:  een zeer professioneel optreden en niet alleen in geluid.

Ilse de Lange straalt op het podium en zingt geweldig. Enkel als je het vergelijkt met het enthousiasme en de energie die Yasmin in haar optreden stopte om het publiek te veroveren, is dit bij Ilse wel een stuk minder. Dat heeft ze ook niet nodig, ze speelt haar nummers en overtuigt met haar geweldige stemgeluid. Zowel de zoetsappige pop nummers als de wat creatievere country nummers. Ze sluit in stijl af met een cover van Neil Young’s countrynummer ‘Field of Opportunity’.

Het fraaie optreden van Ilse DeLange wordt opgevolgd door de Hagenezen van KANE. Deze jongens begonnen als stevige rockers, maar intussen heeft de rock voornamelijk plaats gemaakt voor commerciëlere pop nummers en mooie ballades.

Zo begint de band in een schemerige sfeer met de sigaretten nog in hun mond aan nummers als ‘Shot of a Gun’ en ‘High Places’. Bij het laatstgenoemde nummer kwam Ilse DeLange nog even terug op het podium voor haar duet met zanger Dinand Woesthoff. Het intieme nummer zorgde voor een hoop knuffelende stelletjes in het publiek. Zelfs Dinand en Ilse staan op een gegeven moment te knuffelen op het podium.

Gelukkig bleef het niet alleen bij de gevoelige nummers en kwam het stevigere repetoire ook aan bod. Een hoogtepuntje ontstaat tijdens ‘Rain Down On Me’. Het typische KANE-nummer staat als een huis.

Het publiek weet eindelijk een beetje los te komen van de grond. Meer dan in de maat meeklappen en af en toe een beetje meezingen hebben we nog niet gehad. Hoe fanatieker het publiek meedoet, des te fanatieker worden de mannen op het podium.

Ze groeien tijdens hun optreden wat een leuk effect geeft. De lage stem van Woesthoff klinkt krachtig door de boxen. Zeker met enkele uithalen bewijst de frontman maar eens over wat een stem hij beschikt.

Door een goede afwisseling in oude- en nieuwe nummers, stevige- en softe songs, blijft het optreden boeien tot het einde.

Met deze drie goede optredens op het nieuwe Rotterdamse rockfestijn, heeft The Rock Experience een duidelijke stempel gedrukt op de Nederlandse festival agenda’s. Dat legt de lat zeker hoog voor komende edities betreft de muzikale kwaliteit.

This slideshow requires JavaScript.

 

 

 

 

 

Categories: Festivals Tags:
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: