Home > Interviews > Night Of The Proms – interview met directeur Jan Vereecke

Night Of The Proms – interview met directeur Jan Vereecke

tekst: Silviapd
foto’s: copyright Concertpix.be en M.Cammaert

Sinds 1985 is Jan Vereecke, samen met zijn kompaan Jan Van Esbroek, de drijvende kracht achter Night Of The Proms. Dit jaar voor de tweeëntwintigste keer in Nederland, en maar liefst voor de zevenentwintigste keer in België. Het spektakel breidt zich uit naar Duitsland, Luxemburg, en zelfs Denemarken.

De succesformule om pop met klassiek te verenigen op één podium, heeft zichzelf wel bewezen. Dit jaar staan wederom een aantal gerenommeerde artiesten in Ahoy. Waar ze, begeleid door orkest en koor, hun nummers in een speciale entourage ten gehore brengen.

Inmiddels zijn de voorbereidingen in volle gang en de directeur zit dan ook niet stil.

Jan Vereecke: “Tot de eerste show ben ik druk met de voorbereidingen. De intensiteit neemt met de weken toe, vooral via email valt er veel te regelen. Samen met de werkzaamheden voor het Sportpaleis (concertzaal in Antwerpen waar hij bestuurder en organisator van is – red.) vergt dat maximale flexibiliteit: planning, repetities en orkest arrangementen. Daarnaast ook een bombardement aan vragen, van de artiesten maar ook technische zaken. Dat moet ik goed overdenken en op anticiperen.”

Inmiddels organiseert U sinds de jaren tachtig dit evenement. Dit jaar met meer shows in het buitenland. Vraagt dat een andere aanpak?

Jan Vereecke: “Het is geen geringe uitdaging, maar elke show heeft de zelfde bouwstenen: orkest, band, koor en artiest. Dat vraagt geen kleinschalige zaal, want er moet groot uitgepakt worden. Ieder jaar kunnen we niet ver achter blijven met video en geluid; technische vernieuwing is belangrijk. We hebben nu een aantrekkelijke lijst shows staan.

De formule heeft zijn aantrekkingskracht wel bewezen, met keer op keer meer bezoekers. De lat ligt wel hoog bij mij, maar ook bij het publiek en de pers. De mensen zijn wellicht wat verwend, maar hebben recht op kwaliteit.

Wordt U zelf ook steeds kritischer?

Jan Vereecke: “Wellicht, maar ik moet er over waken dat er voldoende spektakel  is, want dit evenement is eenmaal per jaar. Persoonlijk zie ik de show tientallen keren en dan kan ik nog wel eens het kind met het badwater weggooien. Dan moet ik een balans zien te vinden tussen vernieuwen en het bekende concept, dat is wel lastig.”

Dit jaar vindt Night Of The Proms op 18 en 19 november plaats in Ahoy. Nu is daar ook een extra show bijgekomen op 17 november. Is dit wegens goede kaartverkoop?

Jan Vereecke: “De kaartverkoop is een meevaller, maar daar rekenden we ook op. We verwachten toch een groot publiek aan te spreken, gezien de vorige edities.“

Als enige Nederlandse artiest is Miss Montreal aan de line-up toegevoegd, heeft dat een speciale reden?

Jan Vereecke: “Night Of The Proms heeft de traditie om een lokale artiest toe te voegen aan de programmering. Dat is voor ons een kans om te tonen dat we met de tijd mee gaan, en om verschillende generaties aan te spreken.”

In het Sportpaleis van Antwerpen zal Seal optreden, waarom is hij niet aanwezig in Ahoy?

Jan Vereecke: “Dat is op zijn verzoek, dan kan hij rust nemen. Ook omdat hij er wel weer bij is in Duitsland. Daarnaast stond hij in 2005 nog in Ahoy. Op dit moment is hij met een nieuw album bezig wat dan ook gepromoot wordt.”

Graag zou ik met U de andere artiesten bespreken die optreden. Allereerst Angie Stone, een gerenommeerde artiest. Kijkt U er naar uit om met haar te werken?

Jan Vereecke: “Ik kijk bijzonder uit naar deze spraakmakende naam. Angie Stone heeft een vernieuwende carrière, vergelijkbaar met Macy Gray die een paar jaar geleden op Night Of The Proms stond. Er zijn maar bijzonder weinig vrouwelijke soul zangeressen die zo een stempel drukken op de muziek.  Deze zangeres heeft veel ervaring en haar nummers lenen zich goed voor een orkest.

Werkt U veel samen met de artiest bij de voorbereidingen?

Jan Vereecke: “Zowel het koor als orkest hebben veel ervaring met de aanpak van Night Of The Proms. We begeleiden de artiest en maken een basis versie van de nummers als uitgangspunt.

Dan volgt een briefing met de arrangeur en worden zaken herschreven. Met de techniek gaat dat vrij snel, zodat we vlot een demo als voorbeeld hebben. Deze demo gaat naar de artiest ter goedkeuring. Angie Stone was zelfs erg snel positief daarover.

Een andere grote naam is de Britse zanger James Blunt.

Jan Vereecke: “James Blunt luistert naar alles wat we opsturen en heeft zelf hele specifieke wensen. Dat ging bijvoorbeeld over een extra houtblazer in een bepaalde maat. Hij is erg betrokken en dan is dit ook prettig werken. Hij komt zonder zijn manschappen (de vijfkoppige band waar hij mee tourt – red.) en dat is compleet anders dan zijn shows.

Hij treedt buiten zijn eigen format, en dat is de grootste uitdaging: de artiest overtuigen en veranderen. De zanger staat voor een onbekend orkest met een band die hij niet kent, en moet flink wat controle opgeven. Dit is niet gebruikelijk voor alle artiesten die meewerken, en dat vraagt veel inspanning.”

Hoe gaat U om met die verantwoordelijkheid?

Jan Vereecke: “Inzet en vertrouwen is erg belangrijk. Vaak is er een tussenpersoon die veel informatie krijgt, zodat de artiest weet wat hij kan verwachten. De festivals kennen ze, maar nu staan ze zonder eigen muzikanten bijna naakt op het podium. Toch zorgt juist die unieke benadering van de nummers voor een grote voldoening bij de artiest, omdat de sleur doorbroken wordt!”

Ook de voormalige zanger van Simple Red, Mick Hucknall, staat geprogrammeerd. Geen onbekende voor U. Heeft U nog nummers aangedragen?

Jan Vereecke: “Ik kijk uit naar een symfonische versie van “Holding Back The Years.” Veel mensen noemen hem de beste zanger van de laatste twintig jaar, een gouden stem die alles kan. Vaak volgen we bij de benadering van de artiest ook onze  specifieke wensen.

Zo was er bij Sinead O’Conner de vraag of ze “Troy” wilde spelen en “Nothing Compares To You.” Die eerste song had ze twintig jaar niet gezongen. Vaak zijn artiesten wat eigenzinnig, maar tegelijk stellen ze je mening op prijs. Het is prettig dat voor hen een keuze wordt gemaakt, en een manier van verrijking om de hits anders te spelen.”

Dan is er de klassieke act, de DIV4S die vrij onbekend zijn. Hoe kwam U met ze in aanraking?

Jan Vereecke: “Deze vier klassieke sopranen zijn betoverend! In vijfentwintig jaar hebben we een vaak onbekende klassieke gast, totdat ze op ons podium staan. Zo hebben we Manuel Barrueco (gitarist) en Andrea Bocelli (opera zanger) gehad voordat ze doorbraken.

De pianist van Bocelli kwam anderhalf jaar geleden met deze dames als een nieuw project. Met Night Of The Proms geven we ze een steuntje in de rug. Ze zijn de enige die alle shows mee doen en dat is vrij intens. Ze zijn professioneel geschoold en kunnen deze lange tour qua stem prima aan.

Dan is er John Miles, een belangrijke artiest in de historie van Night Of The Proms.

Jan Vereecke: “Hij is een persoonlijke vriend, en elke keer weer raakt zijn beste nummer “Music” het publiek. De reacties zijn waanzinnig en hij is ook breed inzetbaar. Een veelzijdige artiest, die dit jaar bijvoorbeeld een nummer van Amy Winehouse en de Lion King zal spelen. Dit is voor hem ook zijn grootste project van het jaar. Samen zoeken we ieder jaar voor wat nieuws: een boeiende samenwerking.”

Wat kan het publiek dit jaar verwachten?

Jan Vereecke: “Er zijn veel vierkante meters aan LED videoschermen, een groot podium met veel ruimte voor de muzikanten. Daarnaast zou ik op tijd naar de zaal komen, omdat in België een voorprogramma is.

Dit is Discobaar A Moeder, twee DJ’s die vinyl draaien en de boel op stelten zetten.  Zo proberen we eens wat nieuws om het publiek op te warmen.”

U werkt nu toe naar de zevenentwintigste editie in Uw thuishaven, is dat niet verbazingwekkend?

Jan Vereecke: “Het is ongelooflijk, en wanneer ik daarvan genezen ben is er trots en een verantwoordelijkheid. Ik geniet ervan, maar ben ook bewust van de uitdagingen.”

Bent U aanwezig bij alle buitenlandse shows?

Jan Vereecke: “Ik ben betrokken bij alles shows en aanwezig bij de repetities en optredens. Dat is allemaal even intensief. Elk land heeft zijn uitdagingen en de zaak is om iedereen op de beste manier aan te spreken. Door de ervaring die we op doen kunnen we ieder jaar met Night Of The Proms een groot spektakel neerzetten en dat is waar je het voor doet!

Night Of The Proms
17 tot en met 19 november in Ahoy, Rotterdam
Informatie en kaartverkoop: http://www.notp.com/

met dank aan: Mojo, Jan Vereecke

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: