Home > Interviews > Hangover Hero – dagelijks leven als vrolijke waarheid

Hangover Hero – dagelijks leven als vrolijke waarheid

tekst: Irma Ploeger
foto’s: Hangover Hero

Op de magische datum 11 november 2011 is het geesteskind van Ronald Landa (ex Delain) verschenen. Samen met zijn andere bandleden Ad Sluijter (ex-Epica), Andre Borgman (ex After Forever) en Mats van der Valk (Autumn) presenteert hij het eerste album van de rockband Hangover Hero.

Het zelf getitelde debuut ‘Hangover Hero’ is een album met feel good muziek waarbij volop gelegenheid is om te swingen. Een heel andere stijl dan fans gewend zijn van deze muzikanten. Muzikantenweb heeft gitarist en zanger Ronald Landa telefonisch geïnterviewd over deze nieuwe band.

Waar komt de naam Hangover Hero vandaan?

Ronald Landa: “De naam is ontstaan in de studio in Duitsland. Ad Sluijter (gitarist), Mats van der Valk (bassist), Andre Borgman (drummer) en ik (zanger, gitarist) gingen kijken of het wel klikte tussen ons en dat bleek al snel zo te zijn, maar we hadden geen naam.  De eerste avond in het hotel werd het erg gezellig, om het zo te zeggen, en de volgende dag stonden we allemaal met een enorme kater weer in de studio. Onze producer Sacha Paeth noemde ons de hele dag gekscherend ‘Hangover Hero’s’, oftewel de held op sokken. Dit bleef hij maar doen en eigenlijk vonden wij de naam ook wel grappig klinken. De naam past bij ons en daarom hebben wij die gekozen.”

Ronald Landa is in 2009 als gitarist uit de band Delain is gestapt, om zijn muzikale dromen te volgen. Was Hangover Hero al lang een droom van je: een eigen band te formeren?

Ronald Landa: “Wel een van mijn dromen, ja. Een band met vier mannen die dit soort muziek maken, was wel een van de grootste wensen. Toen ik jong was, luisterde ik al naar zulke muziek en al die tijd heeft het van binnen geborreld om er zelf iets mee te doen. 

Ik kom uit een gothic metal band en daarvoor speelde ik ook al binnen dat genre, en dat was ik een beetje zat. Met Ad Sluijter heb ik er toen al vaker over gesproken dat ik liever een ander genre speelde. Toentertijd had hij het te druk met Epica en ik met Delain.

In 2009 ben ik uit Delain gestapt en toen was de bezetting van Hangover Hero al vrij snel duidelijk. Mats had ik op een festival al gesproken en hij was enorm enthousiast. Het zelfde geldt voor Andre. Het was mijn droom, maar nu is het uiteindelijk van ons allemaal een droom die  uitkomt.”

Jij en je mede bandleden hebben al bekendheid verkregen door Delain, Epica, After Forever en Autumn. Het ‘Good Old American Sound’ zoals je Hangover Hero noemt, is wel heel erg anders dan gothic metal. Vanwaar deze keuze?

Ronald Landa: Ik wilde eens ‘feel good’ muziek spelen, in plaats van dat depressieve wat vaak voor komt in de gothic metal. Ik had echt behoefte aan een vrolijk geluid. In het begin, toen Ad Sluijter en ik net bekend hadden gemaakt een nieuwe band te starten, kregen wij veel mailtjes. Allemaal van mensen die graag wilden weten wie de nieuwe zangeres zou worden, of solliciteerde naar de baan van toetsenist.

Iedereen ging er automatisch vanuit dat wij een nieuwe gothic metal band zouden beginnen. We hebben ze dan ook even in die waan gelaten. Toen we onze muziek op de website hebben gezet, was de overheersende reactie toch wel verbazing. Maar gelukkig is die verbazing al snel omgebogen naar waardering.”

Opvallend, de cd is in eigen beheer van Hungover Records uitgebracht en ook nog eens op 11-11-11. Zit daar een speciale reden achter?

Ronald Landa: “De datum is eigenlijk toevallig. We wilden eerst de cd uitbrengen in oktober, maar er was vertraging in het productieproces. Om die reden hebben we de release twee weken verschoven en dat viel toevallig op die magische datum. Ik kwam er ook pas later achter dat het 11-11-11 was. Een leuk toeval eigenlijk.

De cd is wel bewust uitgebracht in eigen beheer. In het begin hebben we om de tafel gezeten met verschillende labels en partijen, maar we vonden geen gelijkgestemden. Ik was er eigenlijk al vrij snel klaar mee. Caro Emerald heeft bijvoorbeeld haar debuutalbum ook in eigen beheer uitgebracht en dat is beste cd van 2009 geworden. Als het ware steekt ze zo een dikke vinger op naar de platenmaatschappijen. Ik dacht meteen: dat kunnen wij ook!

Wie heeft de artcover ontworpen en wat is de gedachte daar achter?

Ronald Landa: Op de voorkant van de cd staat een schild afgebeeld met daarin twee H’s, die staan vanzelfsprekend voor Hangover Hero. Het schild staat voor dat schild van superman, een ‘super hero’. Blauw vind ik gewoon een leuke kleur: het is vrolijk en optimistisch. We hebben er bewust voor gekozen een kleur op de voorkant te gebruiken en geen zwart.”

Alle teksten zijn zelf geschreven door Hangover Hero. Wie hield zich hier het meest mee bezig?

Ronald Landa: “ Mats van der Valk is dé man. Hij is ontzettend grappig: in de studio liggen we met z’n allen vaak dubbel om hem. Hij heeft dan ook de meeste lyrics geschreven. Deze zijn niet te diepgaand, maar wel herkenbaar. Een vleugje cynisme maakt het helemaal af. We wilden geen zware depressieve teksten zoals je vaak tegenkomt in de gothic metal.

Onze liedjes staan eigenlijk symbool voor het dagelijks leven, dat is ook precies wat ik wil overbrengen met de muziek. Uiteraard moeten de nummers wel ergens op slaan, het moet wel de waarheid zijn. De positieve, vrolijke waarheid.

‘Get It Over With’ gaat bijvoorbeeld over een jongen die al lang weet dat zijn vriendin hem wilt verlaten, en moedigt haar zelfs aan dit te doen. ‘Play In A Band’ gaat dan weer over iemand die stoer wil doen en dan dus maar in een bandje gaat spelen. Een beetje hetzelfde als wij doen, hahaha!”

In het cd boekje staat een foto van jullie afgebeeld alsof jullie een hele zware en lange nacht hebben gehad met alcohol en vrouwen. Is dit het imago wat jullie willen creëren?

Ronald Landa: “Die foto is genomen in het ‘Des Indes’ hotel in Den Haag. Voor de fotoshoot hadden wij dat hotel afgehuurd. We wilden een foto waarop vier mannen te zien zijn, helemaal ‘naar de klere’. Bij het maken van die foto’s heb ik verder niet gedacht aan welk imago daar bij komt kijken, wel hebben we er op gelet dat we binnen de grenzen zijn gebleven van wat toelaatbaar is.”

Wie zijn jullie voorbeelden en inspiratie?

Ronald Landa: “Wij hebben natuurlijk allemaal onze eigen idolen, maar de muziek van Hangover Hero is niet specifiek geïnspireerd door een muzikant. Het zijn gewoon stevige popliedjes met grappige teksten. Door het publiek zijn we wel eens vergeleken met Volbeat en Nickelback. Die laatste snap ik zelf ook niet zo goed eigenlijk.”

Wat zijn de toekomstplannen voor Hangover Hero?

Ronald Landa: “Wij gaan de cd promoten, en veel optreden. Ook op wat festivals in de zomer. Daar houd ik echt van, dus heb ik al enorm veel zin in. We willen zoveel mogelijk mensen laten genieten van onze muziek. Een optreden moet voor hen een avondje uit zijn. Een leuke, vrolijke avond zonder vervelende dingen. Over een tijdje willen we ook zeker een tweede, nog betere, plaat opnemen maar eerst even genieten van deze eerste.”

Meer informatie over Hangover Hero: http://www.hangoverhero.nl/ 

Categories: Interviews
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

