Home > CD reviews > Snow Patrol – Fallen Empires

Snow Patrol – Fallen Empires

band: Snow Patrol
album: Fallen Empires
genre: Alternatieve Rock
release: 11 november 2011
label: Universal Music

Snow Patrol is niet zomaar een band. Met hits als ‘Chasing Cars,’Run,’ ‘Crack the Shutters’ en ‘Just Say Yes’ veroverde de band uit Ierland menige hitlijst.  Laatste album ‘A Hunderd Million Suns’ was vrij typisch voor de band. Met een aantal rocknummers afgewisseld met emotievolle ballades. Laatste wapenfeit ‘Fallen Empires’ wordt geacht een andere richting in te slaan. Maar of dit zo is valt nog te bezien.

De eerste single ‘Called Out In the Dark,’ heeft al een iets andere sfeer dan velen van de band gewend zijn. Het nummer is uptempo, met de fijne herkenbare stem van frontman Gary Lightbody. Het nummer bevat aparte synthesizer effecten, een vrij zware bas (Paul Wilson) en een ritmische drum (Jonny Quinn) die het nummer vrij dansbaar maken. Voeg daar een vloeiende zanglijn aan toe en laat de remixen maar komen. Het nummer mist echter de emotie die zo herkenbaar is voor hun grootste hits.

Daar brengt ‘This Isn’t Everything You Are’ verandering in. Het nummer bevat een mooie combinatie tussen piano en gitaar (Nathan Connolly) en de emotievolle zang van Lightbody. Voeg daar strijkers, een koor en een melancholische tekst met positieve ondertoon aan toe, en je hebt een typische Snow Patrol hit.

‘The Garden Rules’ doet nog een stapje terug met een lage piano, weemoedige strijkers en een rustige akoestische gitaar. De tekst van het nummer vertelt een mooi verhaal, waar de zang van Lightbody uitermate geschikt voor is. Daarnaast is in het nummer (en verscheidene andere op het album) de Amerikaanse zangeres Lissie Maurus te horen. De vrouwelijke vocalen voegen bij dit nummer een extra dimensie toe, om het verhaal compleet te maken.

Titeltrack ‘Fallen Empires’ opent met erg snelle banjo’s en krijgt daardoor een spannende, rusteloze  ondertoon. Later haalt de band alles uit de kast met een koor, piano en een opzwepende drums.  Het nummer is door de, bijna onheilspellende, sfeer een beetje de vreemde eend in de bijt. Meningen over deze track zullen zeker verschillen: vooruitstrevend is dit nummer wel.

Met ‘Lifening’ gaat de band weer terug naar waar ze goed in zijn. Mooie, krachtige ballades met een duidelijk verhaal. Dit nummer is wat breekbaarder, met een combinatie van akoestische gitaar en strijkers. Lightbody weet met zijn stem precies de goede accenten te leggen, waardoor de emotie goed overkomt.

New York’ is de kers op de taart wat ballades betreft. Bij elke luisterbeurt zorgt de zware piano en prachtige zang voor kippenvel. De sterke bridge leidt naar een sterk refrein, waar blazers inzetten. De kracht van het nummer ligt in de ingetogenheid: het is sterk zonder ergens te veel te worden. Dit is Snow Patrol op zijn best!

Na een aantal weinig bijzondere uptempo nummers, gaat ‘The President’  hierop verder. Met  piano, strijkers en sterke zang melodie, is het nummer wederom een Snow Patrol klassieker. Dit bezorgd de luisteraar zeker kippenvel. Apart is dat het nummer eindigt met een onverstaanbaar gesprek op de achtergrond, om vervolgens over te gaan in de afsluiter van het album.

‘Broken Bottles Form a Star’ is een puur instrumentaal nummer en geeft veel ruimte voor de toetsen van Tom Simpson. Dit laat je achter met een intrigerend gevoel. Dit nummer wordt als ‘Prelude’ betiteld. Dat doet je afvragen waar het volgende album heen zal gaan.

‘Fallen Empires’ zal niet ver afstaan van wat veel fans graag willen horen. Sommigen zullen misschien vallen over het feit dat het album weinig echte rocknummers bevat. Voor degenen die dat niet erg vinden, zijn er de rauwe, van eerlijke kwaliteit, ballades. Die laten zien waar Snow Patrol zo goed in is: door een prachtige combinatie van muziek, zang en tekst een herkenbaar verhaal vertellen. Dan maakt het niet uit of het minder rockt, en meer midtempo nummers bevat. Deze band blijft zich verder ontwikkelen.

7.5/10