Home > Interviews > Marcela Bovio – met Stream of Passion is het altijd speciaal

Marcela Bovio – met Stream of Passion is het altijd speciaal

tekst: Gerianne Meijer
foto’s: Monica Duffels

Stream of Passion timmert de laatste tijd flink aan de weg. Met een Europese headliner toer en het nieuwe album ‘Darker Days’ heeft de band duidelijk zijn plekje gevonden.

Voor de show in Luxor Live, Arnhem spreek ik frontvrouw Marcela Bovio over optredens en alles wat daaromheen gebeurt. Beginnend met de show in Tivoli eind vorig jaar. De show was een speciale jaarafsluiting, met een akoestische set, veel gasten en covers. Ik vraag haar hoe dit idee ontstaan is.

Marcela Bovio: Het was eigenlijk een idee van Tivoli om er een speciale show van te maken en wij hadden zoiets van ‘Ja is goed’. We wisten in de eerste instantie niet wat we wilden doen. We hadden al wel een paar keer akoestisch gespeeld en het leek ons leuk om een akoestisch stuk erin te doen. Daarnaast is het altijd fijn om ook andere mensen uit te nodigen en zo kwamen we met het idee.

Ik heb iedereen gevraagd en allen zeiden ja! Er is heel spontaan overlegd, wat iedereen leuk vond en welke nummers we samen zouden doen. Het is inderdaad een hele speciale avond geworden, wat nummers met gasten erbij en een akoestische set in het midden. Het publiek heeft het ook goed ontvangen!”

Is er nog veel gerepeteerd met de gastmuzikanten?

Marcela: “Dat ging best soepel, eerlijk gezegd. We hebben één keer samen gezeten en door de partijen heengelopen. Nog wat dingen opgenomen en dat was meer dan genoeg. Iedereen was heel professioneel en goed voorbereid.”

Improvisatie

Zijn er nog dingen van die show die je wil behouden in andere shows?

Marcela Bovio: “Nou, ik vind sowieso het idee van akoestisch spelen en andere versies van de nummers verzinnen, heel leuk. Dus ik zou dat persoonlijk meer willen doen. En volgens mij zijn er wel plannen om weer een paar akoestische optredens te doen.”

Dat is ook echt een uitdaging voor je, om de nummers zo te veranderen?

Marcela Bovio: “Ja en vooral dat het ietsje anders wordt. Ik vind het juist fijn om, als ik naar een optreden ga, andere versies te horen dan op de cd. Ik wil verrast worden door de band. Dat het een uniek moment wordt. Dat zou ik graag willen doen.”

Hoe is het dan nu om na zo’n speciale show weer een ‘normaal’ optreden te spelen?

Marcela: “Nou ja normaal, het  blijft heel leuk. Het is minder spannend, omdat het minder nieuw is. Maar dat is ook fijn. We genieten gewoon meer van elkaar , in plaats van ‘oh ja hoe moet het ook weer’. Wat dat betreft is het heel leuk en comfortabel, een beetje als thuis zijn.”

Hoe zorg je er dan elke show voor dat het die keer toch speciaal wordt?

Marcela: Ik denk dat wij sowieso altijd wel proberen erg spontaan te zijn. Als er kans is om iets anders te doen, dan doen we dat ook. Ik vind dat ook heel fijn: een paar partijen anders zingen of improviseren.

Sowieso is de energie altijd speciaal.  Niets is verzonnen of gerepeteerd, maar het is heel eerlijk en spontaan. Dus er kan altijd van alles gebeuren!”

Word het altijd goed opgevangen door de andere bandleden als je improviseert?

Marcela Bovio: “Euhm ik vraag me af of ze daar altijd goed op letten (lacht). Iedereen is een beetje met zijn eigen ‘taak’ bezig, dus ik vraag het me af. Ik heb er nog nooit commentaar op gehad. Maar op de momenten dat het heel duidelijk is, bijvoorbeeld bij een akoestisch show in Frankrijk, hebben we met piano en zang gespeeld. Toen deed ik dat ook en toen kreeg ik er wel commentaar  op dat het leuk was. Omdat de band toen wel goed aan het opletten was!”

Doet de rest van de band dat ook? Het lijkt me dat veel partijen toch wel redelijk vastliggen?

Marcela: “Ja, op zich wel. Soms kan het wel wat anders worden in het moment. Maar voor de rest ligt het inderdaad redelijk vast.”

Zijn er vanavond nog plannen om er iets speciaals aan toe te voegen?

Marcela Bovio: “Vanavond wordt wel een redelijk normale show, maar bij ons betekent dat alsnog 120 procent geven. Het is gewoon genieten van elkaar en van de mensen die langskomen. Vanavond komt er bijvoorbeeld iemand uit Schotland en we hebben koekjes bij de merchandise!”

Wat is er bijzonder aan deze zaal?

Marcela: “Het is een heel mooie zaal en dat inspireert ook. De crew is fantastisch en het eten ook en dat geeft gewoon een goed gevoel. Martijn onze drummer komt hier vandaan dus zijn familie komt straks kijken.”

Kies je er dan ook voor om hier te spelen of is dat puur aanbod?

Marcela: “Ja aanbod. Gelukkig spelen we de laatste tijd in alleen maar in leuke zalen.”

Voorbereiding

Hoe bereiden jullie je voor op een show?

Marcela: Iedereen heeft zijn eigen ritueel. Drummer Martijn Peters begint zijn stukjes te doen, en gitarist Stephan Schultz gaat door al zijn solo’s heen. De jongens drinken altijd één biertje , dat hoort erbij. Ik probeer gewoon in te zingen en tien minuten voor de show rustig zitten en mijn eigen ding te doen, vooral  concentreren en dan gewoon knallen!”

Krijg je nog veel mee van  het voorprogramma?

Marcela Bovio: “Ja dat proberen we wel tijdens de soundcheck, maar daarvoor en daarna lukt het vaak niet. Ik ben ook veel bezig met make-up etc.”

Weet je dan vooraf al een beetje wat voor uitstraling je wil neerzetten?

Marcela: “Ja een beetje wel, ik ben daar niet heel erg mee bezig. Ik pak gewoon kleding die ik leuk vind. Ik doe mijn best maar ik ben niet heel modebewust.

Energie

Wat voor sfeer probeer je neer te zetten op het podium?

Marcela: “Ik denk dat het de bedoeling is dat de emoties van de nummers goed doorkomen, maar het is wel lastig. De nummers zijn vrij intens, maar om op het podium de energie eruit brengen dat maakt het allelmaal wel leuk en spannend. Dus het word een combinatie van emotie en energie. Ik denk dat het uiteindelijk daar allemaal om draait.”

Zelfs de ingetogen nummers?

Marcela: “Ja in de meer rustige nummers kan ik de emotie meer projecteren en ik denk dat wij een goede connectie proberen te maken met het publiek; het is erg leuk om te zien dat iedereen meedoet. Ik speel liever voor tien mensen die het leuk vinden, dan voor duizend die het niet leuk vinden.”

Setlist

Hoe word de setlist bepaald?

Marcela Bovio: “Dat laten ze aan mij over! Ik probeer gewoon een soort opbouw te maken met wat nieuwe en oudere nummers. Natuurlijk ook wat we leuk vinden om te spelen.”

Zijn er dan ook nummers die live minder lekker lopen, zodat je die er later uitgooit?

Marcela: “Ja, er zijn nummers die we bijna nooit live spelen , want het werkt niet zo goed en je kan niet zoveel rustige nummers in de setlist gooien bijvoorbeeld. Dat haalt het tempo eruit.”

Hebben jullie bewust gekozen voor Kingfisher Sky als voorprogramma?

Marcela: “Om eerlijk te zijn weet ik dat niet (lacht). Ik weet dat alle shows worden geboekt door een boeker en die regelt dat we hier spelen. Ik weet niet of het zo is dat Kingfisher Sky zich aanbiedt om te spelen of dat onze boeker een lijstje heeft met bands. We hebben wel bands waar we goed me samenwerken en Kingfisher Sky is er een van. We weten dat het goed loopt en heel gezellig wordt.”

Wat is het verschil tussen Nederlandse podia en buitenlandse?

Marcela: De podia zelf zijn in NL toch heel goed geregeld. De apparatuur is goed,  de crew is goed. Lang geleden in Italië kwamen we aan en er was helemaal niks qua apparatuur! Dat is echt vechten om het goed te regelen. Het is niet dat het overal slecht is maar in NL is het wel erg goed geregeld. Qua publiek vind ik persoonlijk dat het Nederlandse publiek heel erg goed oplet en erg rustig is. Ze genieten mee maar op een rustige manier. In Frankrijk bijvoorbeeld of Mexico zijn ze veel gekker, met schreeuwen en meezingen, maar het is allebei leuk!

Hoe weetje dan dat een show geslaagd is geweest?

Marcela: ” Ik vind dat wel moeilijk. Op verschillende plekken in Nederland, bijvoorbeeld in het noorden, blijven mensen heel rustig en zijn ze heel attent. Ik krijg dan soms een gevoel van dat ze het misschien niet zo leuk vinden. Maar als we na de show de zaal in komen, dan hoor je wel dat ze het heel tof vonden. Dan is het heel duidelijk. De fans zijn ook heel eerlijk als bijvoorbeeld het geluid niet goed was.”

Toekomst

Wat zijn jullie nog van plan voor de toekomst?

Marcela Bovio: “We willen echt ver gaan met toeren, er zitten nog wel dingen in de planning, maar dat mag ik nog niet zeggen (lacht)! Ik kan het misschien later nog wel laten weten (lacht). We zijn ook al een beetje bezig met schrijven.”

Wat verwacht je van vanavond?

Marcela: ” Ik ga er heel erg van genieten, want hierna hebben we een paar maanden rust van spelen. Dus ja, ik denk dat we gewoon vol gas moeten gaan.”

In maart staan jullie als voorprogramma van Epica in 013, Tilburg. Dat wordt vast een speciale show: Hoe kijk je daar tegenaan?

Marcela Bovio: “Ja, we houden de voorverkoop goed in de gaten! Het wordt zeker een heel leuke show en ik woon in Tilburg dus we k

unnen er een mooi feestje van maken.”

Gaan jullie dan zelf ook speciaal uitpakken?

Marcela: Ja dat weet ik niet, wel een leuk idee! Ik heb twee maanden om daar over na te denken, dus wie weet!

Concert verslag van deze avond in Arnhem is te vinden op Muzikantenweb.

Meer informatie over Stream Of Passion: http://www.streamofpassion.com/

Met dank aan: Stream Of Passion, Napalm Records.

 

 

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

