Home > Concerts > Heather Nova – een intiem optreden in perfecte zaal

Heather Nova – een intiem optreden in perfecte zaal

tekst: Dennis van der Maden
foto’s: Marc de Jong

Het Bredase poppodium Mezz stroomt al vroeg vol voor de Bermudiaanse zangeres Heather Nova. Voordat het zo ver is treedt eerst het voorprogramma op. Singer-songwriter Stefany June loopt richting de microfoon.

Vanaf de eerste seconde komt de jonge dame zweverig over. Met een te korte zalmroze broek, opvallende sneakers en een vestje (dat lijkt op een uit de kluiten gewassen sjaal) straalt ze uit dat ze absoluut geen girl next door is.

Al aan de sfeer van de muziek is te horen dat dit geen typisch Nederlandse singer-songwriter betreft. Stefany spreekt het publiek in beperkt Nederlands toe.

Ze blijkt uit Duitsland te komen, maar woont alweer een tijdje in Nederland. Haar muziek heeft dan ook veel Duitse, maar ook Scandinavische invloeden. Niet voor niets stond ze ook in het voorprogramma van bijvoorbeeld The Astroid Galaxy Tour, een van haar muzikale inspiratiebronnen.

Het is singer songwriter muziek met wat zweverige dance, funk en zelfs wat dubstep invloeden. June zingt met een hoge, unieke stem. Ze wordt instrumentaal ondersteund door een drietal mannen die opvallend ouder zijn. Instrumentaal is voornamelijk de bas hoorbaar van belang. Af en toe komt er orgelspel tussendoor. Een opvallende keuze om in dit genre toe te passen, maar het klinkt goed.

Dat June zich thuis voelt op het podium is duidelijk, ze staat wild te dansen en te zwaaien met haar armen. Hoe meer het optreden vordert, des te meer ze het publiek erbij betrekt. In haar enthousiasme haalt ze toch een hoop mensen over mee te klappen en haar na te zingen.

Na niet al te lang wachten komt dan echter de act waarvoor iedereen naar Mezz toegekomen is. Met ontblote armen, hoge hakken en haar gitaar al om in haar handen, loopt Heather Nova het podium op.

Een gevarieerd publiek met een gemiddelde leeftijd die toch wel in de dertig reikt, fluit en klapt als ze achter de microfoon gaat staan. “Good to be back”, lacht ze het publiek toe.

Vervolgens zet ze een akkoord in op haar zwarte elektrische gitaar en zingt direct een nummer van haar nieuwe album ‘300 Days At Sea’ en ‘Save A Little Piece Of Tomorrow’.

De basgitarist begint heel geconcentreerd te spelen en valt daardoor op. Hij staat een beetje door z’n knieën gezakt met beide voeten een voor een de maat mee te tikken. Gefocust kijkt hij naar zijn instrument. Na een minuutje lijkt hij gewend en kijkt hij meer het publiek in. Zo richt hij zich regelmatig al spelend naar Heather Nova of de drummer achter het gezelschap.

De leadgitarist is niet minder opvallend. Een flinke vrouw in een net vestje speelt met veel overdrive de solo’s van Heather Nova. Enkele solo’s zijn live een stuk langer en intensiever gemaakt dan ze op de studio versies zijn.

Vanaf de eerste slag op haar gitaar, blijkt het een enorm intiem optreden te worden. Poppodium Mezz helpt daar ook aan mee. De moderne, niet te grote zaal blijkt een schitterend podium voor de gemoedelijke, minder massale optredens.

Nova’s eerste singel van het nieuwe album, ‘Higher Ground’, komt vrij snel aan bod en blijkt al als een soort klassieker omarmd te worden door het publiek. Vanaf dit moment zit de sfeer er in en wordt er veel meegezongen.

De mooie, hoge stem van Heather Nova weet het publiek in te pakken. Ook snellere, ritmische nummers slaan aan. Toch blijken voornamelijk de mooie, bekende hits het meest gewaardeerd door het publiek dat regelmatig luid meezingt.

Vooral bij ‘London Rain’ komt dit tot een hoogtepunt. Op de vrolijke refreinen wordt ook massaal gedanst. Een zichtbaar genietend publiek weet er een gezellige, persoonlijke show van te maken. Met mooie uithalen, nooit hard of schreeuwerig maar altijd tactisch en zuiver, bezorgt ze een warm optreden.

Ook instrumentaal klopt het geheel. Sommige nummers hebben, zeker wat de drum en basgitaar betreft, een perfecte aansluiting op elkaar. Als de instrumenten konden zingen dan zou het stemgeluid precies zo klinken als de zang van Heather Nova. Het past gewoonweg bij elkaar. Tijdens het optreden is dat nog veel beter te horen dan bij de studioversies van haar nummers.

Tegen het einde van de show wordt het publiek nog beloond met mooi pianospel van Heather Nova. De bassist ruilt af en toe zijn bas in voor een cello, wat de intieme sfeer zeker ten goede komt. De nummers in deze uitvoering zijn rustig en tactvol.

Na een eerste toegift komt ze terug het podium op en sluit ze af met de klassieker ‘Walk This World’. Een van de bekendste nummers voor het laatst bewaren blijkt wederom goed te werken, nog een kleine vijf minuten wordt er in luidkeels meegezongen met het mooie, vrolijke nummer.  In stijl sluit ze een intieme voorstelling af onder een luid applaus en gefluit.

This slideshow requires JavaScript.

Categories: Concerts Tags:
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: