Home > CD reviews > ETHS – III

ETHS – III

Eths - IIIband: ETHS
album: III
genre: Metal(core)
5elease: 06 april 2012
label: Season of Mist

De uit Marseille afkomstige band ETHS is een onbekende naam voor mij. Toch bestaan ze al ruim dertien jaar en brengen ze met “III” hun derde album uit. In thuisland Frankrijk zijn ze dus al een tijdje bekend.

Zelf verkondigen ze dat met de release van deze nieuwe plaat, klaar zijn om de rest van de wereld te veroveren. Ik zal eens gaan luisteren of deze band die belofte waar kan maken!

De albumhoes verraadt niet welke muziek ik over enkele ogenblikken zal gaan horen. Zowel de titel van het album, als de afbeelding zeggen mij niets. Volledig blanco ga ik deze luistersessie dus in.

Openingstrack “Voragine” laat je schudden op je stoel: wat een energie komt er vrij! Met een diepe brul en stevige muzikale ondersteuning is de toon gezet voor de rest van het album. De lyrics zijn moeilijk te verstaan; is dit in Engels of Frans? Maar ik heb nu al respect voor de vrouw die zowel de rol van zangeres als grunter op zich neemt: Candice Clot.

“Harmaguedon” klinkt net zo goed als zijn voorganger. De Franse woorden die Candice met haar zoete zangstem ten gehore brengt, zijn een mooi contrast met de zwaardere muziek. “Adonaï” lijkt qua muziek op zijn voorgangers. De opvallende verschillen zijn de momenten dat Candice zingt, grunt, spreekt of fluistert. Deze variatie in stemgebruik vind ik zeer aangenaam, en bewijzen dat Candice niet voor niets zowel zangeres als grunter is in deze band.

“Hercolubus” zet in met een lange, diepe grunt. Daarna zet Candice haar engelachtige stem in, voordat ze opnieuw stevig grunt. Wat een lekker agressief nummer is dit. Om weer even tot jezelf te komen, is er een rustig muzikaal stuk in verweven. Wat al snel wordt overstemd door een lang, ‘headbang ritme.’ Dit nummer heeft echt alle facetten in zich in om een hit te worden.

ETHS sluit dan ook af met een knaller. “Anatemnein” heeft alle ingrediënten die in deze review al naar voren zijn gekomen: stevige muzikale ondersteuning, grunts, zang, gefluister. En net als je denkt ‘nu is het nummer echt afgelopen’ dan komt er nog een muzikaal stuk achteraan. Ruim anderhalve minuut luister je naar, wat ik het best kan omschrijven als, een soundtrack van E.T. Daarna gaat het over in een achtergrondmuziekje voor Baantjer. Het ontgaat mij volledig waarom ETHS ervoor gekozen heeft het nummer zo te eindigen. Dat is nogal een contrast met de voorgaande nummers.

Dit is de eerste keer dat ik van deze band gehoord heb, en ik ben zeker niet teleurgesteld.  Alle nummers zitten goed in elkaar en veel ervan zijn ook zeker gangmakers op concerten en festivals. Toevallig ben ik zelf een liefhebber van de Franse taal, maar als je dat niet bent stoort dat ook totaal niet: in de meeste nummers is het amper te verstaan en ook de titels van de nummers zijn niet bepaald van die categorie. Het brengt wel een soort mysterieus randje over de nummers. Dat is aangenaam en absoluut niet standaard. Het enige echte minpunt aan dit album is voor mij het feit dat bijna alle nummers hetzelfde klinken. Dezelfde opbouw, dezelfde manier van zingen. Maar zoals hierboven al genoemd, zitten ze wel goed in elkaar. Never change a winning team, zullen we dan maar besluiten. Voor de fans van wat stevigere metal is dit zeker een aanrader!

7,5/10

1. Voragine
2. Harmaguedon