Home > Festivals > Paaspop – pakt groots uit op de zondag

Paaspop – pakt groots uit op de zondag

tekst: Erwin van Dijk
foto’s: Monica Duffels en Erwin van Dijk

Traditioneel is Paaspop het eerste grote festival van het jaar in Nederland. Ondanks het feit dat Schijndel goed verstopt ligt in de driehoek Veghel, Den Bosch en Breda (of vlakbij Maaskantje). Dankzij de goede routewijzers is het festival vrij eenvoudig te vinden, ook al loopt het laatste gedeelte over smalle landweggetjes.

Bezoekers die het met het openbaar vervoer komen, hadden het wat minder gemakkelijk. Misschien is een shuttlebus naar Den Bosch of Tilburg toch een goed idee voor de volgende editie in 2013. Ook waren er achteraf wat klachten over de bereikbaarheid van het parkeerterrein. Maar dat is tijdens elk festival zo wanneer ‘s avonds iedereen tegelijkertijd naar huis wil.

Een van de eerste edities van Paaspop werd in een circustent gehouden, maar  tegenwoordig zijn alle podia overdekt. Gezien het twijfelachtige klimaat in Nederland is dat een slimme zet. Voor de campingbezoekers is het wel onaangenaam koud zijn geweest in Noord Brabant. Dat is natuurlijk het risico van een festival dat zo vroeg in het voorjaar plaatsvindt.

Gelukkig begon het pas tijdens de laatste bands, op zondagavond, te regenen. Op het festivalterrein waren alle routes tussen de verschillende podia bedekt met houten vlonders en dat maakte het festival voor de bezoekers een stuk gebruiksvriendelijker. Het risico op een modderbad was hoe dan ook klein.

Di-rect is een band die al vele jaren meedraaid in het live circuit. Gezien de populariteit van de band had ik ze later op de dag verwacht, in plaats van vroeg in de middag. Gitarist Spike zal ook wel met gemengde gevoelens op het podium staan.

Nog geen twintig uur geleden speelde hij met zijn eigen band The Deaf in Den Haag. Tijdens dat optreden raakte een stagediver zwaargewond en moest de band het optreden stilleggen. Een tragische gebeurtenis en weer een reden om het stagediven niet toe te laten.

Stagediven vanaf het hoofdpodium van Paaspop is zo goed als onmogelijk; het podium is zeker drie meter hoog. Was Di-rect in de beginjaren een rock band met wat snelle en brutale punk invloeden, tegenwoordig overheerst de gezapige rock en dat is goed te merken bij dit optreden. De set bestaat uit veel lange uitgesponnen nummers met weinig variatie.

Via de website zijn fans uitgenodigd om het nummer “Holiday” te filmen. Die opnames zouden gebruikt worden om er een clip van te maken, met behulp van Film It Yourself, een concertfilm platform van de Nederlandse publieke omroep.

Volgens het Paaspop festivalreglement  is het in principe verboden om te filmen met iets beters dan een mobieltje. Daarnaast is de belichting niet zo geschikt  voor opnames. Al is het natuurlijk een mooi souvenir van een weekendje Paaspop.

Dan is het tijd voor Enslaved. Niet dat veel mensen vanuit de ‘Mainstage’ de overstap maken naar de ‘Masters Of Rock’ tent. De verschillende doelgroepen komen elkaar alleen tegen bij de voedselkraampje of bij de muntautomaat.

Net als Finntroll later, of Korpiklaani de dag ervoor, is Enslaved een band met de roots in de viking metal. In tegenstelling met de andere bands geen jolige folk met geweien en vrolijke melodie. Enslaved heeft te veel extreme death metal invloeden.

De show is vooral een degelijk staaltje Noors vakmanschap. Muzikaal gezien ligt het succesvolle album ‘Eld‘ al ver in het verleden. Toch verslapt de band niet, al blijft het optreden vrij mat.

Of dat nu komt door het vroege tijdstip of omdat veel bezoekers al aan de derde dag bezig waren weet ik niet, maar ik  had meer van dit optreden verwacht. Het kan ook aan routine liggen, want dit jaar heeft de band al een hele rits optredens afgewerkt. Hoogste tijd om een nieuw album uit te brengen, want sinds het laatste album stamt uit 2010.

Selah Sue betreedt in de late middag het hoofdpodium. Singer- songwriters zijn aan een opmars bezig en persoonlijk vind ik het niet erg dat steeds meer jonge zangeressen weer met een ouderwetse band gaan toeren.

de Belgische Selah Sue, echte naam Sanne Puseys, past perfect in dit genre. De zangeres staat tijdens het hele optreden in de spotlights (letterlijk en figuurlijk), terwijl de andere muzikanten op de achtergrond blijven.

Na vele grote festivals doet ze Paaspop aan en met succes. De zangeres weet een dynamisch optreden te verzorgen. Al komen de hiphop-achtige zanglijnen in sommige nummers een beetje geforceerd ‘ boos’ over. Eigenlijk is de muziek meer verwant met Ilse DeLange dan Anouk en dat is maar goed ook.

Het optreden van Selah Sue is in ieder geval een van de hoogtepunten vandaag. Nummers van debuut album komen veelvuldig aan bod. Al komt haar muziek waarschijnlijk beter tot zijn recht in een intiemere setting dan de massaliteit van de grote Mainstage.

De Heideroosjes nemen afscheid en ook van Paaspop, waar ze vaak geprogrammeerd stonden. Achteraf gezien is dit de enige misser in de programmering vanwege het podium. De ‘Masters Of Rock’ tent bleek veel te klein voor al het publiek.

Was het publiek tijdens Enslaved op zijn Nederlands enthousiast (handen in de zakken rustig toekijkend). Bij de Heideroosjes is het een ongecontroleerde chaos. En niet alleen op het podium, want qua energie laten de mannen van de Heideroosjes jongere bands zoals Di-rect ver achter zich.Ook de toeschouwers doen goed mee.

Voor het podium ontstaat direct een flinke moshpit en crowdsurfende Paaspop vrijwilligers maken de fotopit onveilig. De band speelde alsof hun leven ervan afhangt.

Uit niets blijkt dat dit het laatste festivalseizoen is voor de Heideroosjes. Gezien de feedback van de fans, is er geen reden waarom de band zou stoppen. Al jaren speelt de band op dit hoge niveau.

Terwijl grotere namen zoals Sepultura of Korn, bands die ook in de jaren negentig begonnen, naar steeds kleinere zalen wegzakken. Gelukkig voor de fans werken de Heideroosjes nog een indrukwekkende serie optredens af voor ze met pensioen gaan.

Accept is een hardrock dinosaurus uit de jaren tachtig, al bestaat de band al sinds 1971 en daarmee is Accept ouder dan willekeurig twee andere bands vandaag samen (met De Dijk als uitzondering natuurlijk).

Degenen die voor zanger Udo Dirkschneider komen, hebben pech want zijn plek is een tijd geleden door Mark Tornillo. Voor sommige  fans een controversiële gebeurtenis (vergelijkbaar met een Blaze Bayley die Bruce Dickinson verving in Iron Maiden). Live valt er niets op Tornillo zijn performance aan te merken.

Accept heeft ook de moeite genomen om een eigen licht show mee te nemen naar Paaspop. De band gaat ervoor alsof ze de headliner in een stadion zijn. Gelukkig is het publiek is nog energiek laat op de avond. Deze maand komt de nieuwe plaat ‘Stalingrad‘ uit. De muziekstijl is niet vernieuwend maar geven de fans precies wat je bij een metal show wilt zien.

Een menigte wacht Go Back To The Zoo op. Muzikaal gezien ligt de band in het verlengde van Di-rect en misschien is Go Back To The Zoo zelfs groter in populariteit.

Hoe dan ook, het publiek is enthousiast wanneer de band aan haar optreden begint. Voor mij is het de tweede keer dat ik deze band zie en wederom ben ik niet onder de indruk.

Er zijn heel veel van dit soort bands in Nederland en ik vraag mij af of deze band ook zover was gekomen zonder de hulp van De Wereld Draait Door en Nike. De toeschouwers slikken de hapklare brokken poprock enthousiast en daar gaat het tenslotte om.

Finntroll is zonder twijfel de ruigste metalband vandaag. De Masters Of Rockstage loopt snel vol en de band gaat er flink tegenaan. Net als bij Enslaved zijn er weinig verrassingen.

In tegenstelling tot Enslaved weet Finntroll het publiek wat meer bij het optreden te betrekken. Al is het misschien weer eens tijd voor de Finnen om met een nieuw album te komen. Een terechte afsluiter met opzwepende viking metal.

Dit jaar duurde Paaspop drie dagen en het festival heeft een overvol programma met meer dan 150 acts variërend van Rock en Pop tot Metal en Dubstep. Voor vrijwel elke muziekliefhebber was er dus wel wat te beleven.

Met drie uitverkochte dagen en ruim 51000 bezoekers een mijlpaal. Wat programmering betreft was deze editie minstens gelijkwaardig aan voorgaande jaren. Dat terwijl de ticketprijzen nog redelijk binnen de perken bleven. De organisatie van Paaspop kan terugkijken op een succesvolle editie.

Fotoverslag bands en sfeer:

This slideshow requires JavaScript.

Categories: Festivals Tags: ,
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: