Home > CD reviews > The Mars Volta – Noctourniquet

tekst: Martijn Mansvelders

band: The Mars Volta
album: Noctourniquet
genre: progressieve rock
release: 27 maart 2012
label: Warner Music

The Mars Volta is een progressieve en eigenwijze band die bij elke release verrast en boeit. Debuutplaat ‘De-loused In The Comatorium’ ontvangt lovende recensies. De conceptalbums hierna zijn wisselvalliger van aard. Inmiddels heeft men twee jaar moeten wachten op het zesde studio-album van deze vernieuwers.

Voor het eerst neemt de band, na het vertrek van drummer Thomas Prigden, een plaat op zonder toetsenist Isaiah Ikey-Owens en gitarist John Frusciante. The Mars Volta spreekt in interviews over een nieuwe aanpak, energie en een nieuwe sound. Natuurlijk ben je dan nieuwsgierig naar het resultaat!

Alle nummers op dit conceptalbum zijn geschreven door gitarist Omar Rodriguez-Lopez en Cedric Bixler-Zavala en geproduceerd door Rodriguez-Lopez. Deze klus kun je wel aan de heren overlaten. Zij weten precies wat ze willen, namelijk het mixen van diverse muzieksoorten tot een vernieuwend geheel.

Met de hoekige opener “The Whip Hand” is het wel even wennen. De vocalen van zanger Bixler-Zavala klinken lager dan voorheen en bij vlagen zelfs wat navrant. De zangpartijen zijn meerstemmig opgenomen met lagere partijen op de voorgrond gemixt. Het geheel doet soms wat beatlesque aan. In het refrein overheerst een dikke laag synthesizers en hoor je wel het kenmerkende en vertrouwde (schelle) stemgeluid van de frontman.

In nummers als “Dyslexicon”  en “Molochwalker”  is drummer Deantoni Parks nadrukkelijk aan het werk. Hij gebruikt veel fills en breaks. Waardoor zijn drumwerk de nummers onvoldoende draagt en dient. Zijn manier van drummen trekt de aandacht weg van de compositie. Het klinkt allemaal uiterst complex en bij vlagen zelfs ontoegankelijk. Gedurende het hele album zijn het in mijn ogen de drums die het verschil maken met voorgaande platen, en dan niet in positieve zin.

Hoogtepunten zijn “Empty Vessels Make the Loudest Sound” en het schitterende  titelnummer “Noctourniquet”. Rustpunten vormen “Imago”, “Trinkets Pale of Moon” en het dromerige “Aegis”, dat doet denken aan een song van Radiohead ten tijde van “OK Computer”. “The Malking Jewel” en afsluiter “Zed and Two Naughts” zijn nummers die zo op een album van At the Drive In hadden kunnen staan. Hier hoor ik (voornamelijk in de refeinen) wél de punkinvloeden terug waarover Bixler-Zavala in interviews praat: future punk.

Met dertien nummers en een totale speelduur van ruim één uur houdt de band het, voor hun doen, toch concentioneel. Dit keer geen ellenlange geluidsescapades of noisy stukken dit. Langste nummer op “Noctourniquet”  is het experimentele en trippy aandoende “In Absentia” van ruim zeven minuten. Dat na een hoekig en rommelig begin na vijf minuten uiteindelijk open bloeit tot een prachtnummer.

“Noctourniquet”  is gewoonweg weer een geslaagde conceptplaat van The Mars Volta. Een album waarop voldoende valt te ontdekken: kwaliteit, muzikaliteit en genialiteit. Een album dat toch minder in balans is dan haar voorgangers. De nadruk licht meer op de ballade-achtige en rustige nummers. Het geheel rockt wat minder door het veelvuldige gebruik van synthesizers en electronica. De psychedelische zoektocht van de band naar muzikale grenzen leidt wederom tot magische momenten. Maar ook tot nerveuze en zelfs onprettige momenten. Drummer Parks mag zich dit het meeste aantrekken.

rating
7/10

1.The Whip Hand