Home > CD reviews > Tarja Turunen – Act I (DVD)

tekst: Ton van Moll

band: Tarja Turunen
titel: Act I
DVD: 24 Augustus 2012
genre: gothic metal
label: EAR Music

De eerste live CD van Tarja Turunen is uit. Het is een vrij complete verzameling van alle nummers die de zangeres gedurende de ‘What Lies Beneath‘ tour vanaf maart 2011 heeft gespeeld. De dubbel CD bevat een mooie mix van bekende songs en zelfs twee nieuwe nummers.

Into The Sun‘ en ‘Never Enough‘ zijn de eerste twee nummers die Tarja heeft gespeeld van haar nog uit te brengen CD. Voor de liefhebbers heeft de Finse zangeres ook een DVD en een BlueRay versie van ‘Act I‘ uitgebracht zodat alles in 1080p bewonderd kan worden.

Tijdens ‘Anteroom Of Death‘ wordt studiomateriaal door Van Canto en de live zang van Tarja perfect samengebracht. De acapella groep geeft een bijzondere draai aan het geheel, zodat de stem van Tarja nog beter naar voren komt.

Bij ‘Falling Awake’ wordt ze aangemoedigd door het publiek om echt het onderste uit de kan te halen, bij dit nummer is goed waarneembaar dat het uit haar tenen komt. Met deze inspanning stelt ze de luisteraar in ieder geval niet teleur. Hierna is het even bijkomen met het schitterende ‘I Walk Alone’, zonder twijfel moet ik onderschrijven dat haar zuivere,hoge noten je kippenvel bezorgen.

De zaal rockt op commando met ‘Little Lies‘, hierna wordt tijd ingeruimd om het publiek te laten wennen aan een nieuw nummer. ‘Into The Sun’ wat aansluit bij stijl van haar laatste CD. In hoogte en uitvoeren is het perfect. Hierna dan (eindelijk) een oud Nightwish nummer, een langzamere versie van ‘Nemo‘. Niet verwonderlijk dat ze met dit nummer dan ook de zaal op zijn kop zet. Zoals Tarja dit nummer nu live zingt is naar mijn idee beter als het origineel.

Bij ‘Still Of The Night’ wordt het dan ook kalm in de zaal, onder de indruk van deze sopraan. De jarenlange training werpen hier zijn vruchten af en resulteert in een loepzuiverheid in de hoogte van haar stem. Zichtbaar geniet Tarja van nummer ‘Boy And The Ghost’ wat ze liefdevol zingt. Ook de beeldkwaliteit is perfect en trekt de kijker goed in het concert.

Ciaranës Well‘ geeft mij het gevoel van een tsunami in de zaal. Een overweldigend nummer wat zeer strak gepeeld wordt en je volledig overspoeld. Met de medley van bekende meezingers, geeft Turunen en band een sterk staalje uptempo metal weg. Duidelijk is dat deze zangeres aan de top van het genre staat door met het grootste gemak van tempo te wisselen.

Een groot contrast met ‘Underneath‘ waarbij ze zichzelf op de piano begeleid en meer tijd heeft om de kwaliteit van haar stem te laten horen. Er zijn al heel veel versies uitgebracht van ‘The Phantom Of The Opera‘ en het is dan ook heel moeilijk om dit nummer te verbeteren. De muziek en de mannelijke zangpartij in dit nummer komt ten opzichte van het origineel niet goed uit de verf. Tarja daarin tegen doet wat ze moet doen en zet een perfecte en professionele act neer.

“Time for some rock” zoals Tarja in onvervalst Fins/Engels weet te zeggen, met ‘Die Alive’ wordt dan ook gebruikt om de zaal te laten springen. Klapstuk is ‘Over The Hills And Far Away‘ uit de oude Nightwish periode, die erin gaat als koek met prachtige beelden die de sfeer perfect vertolken.

Een mooie herinnering voor de fan die de concert reeks heeft gezien. Voor alle anderen, een schitterende verzameling live nummers van deze geweldige Finse  zangeres. In de eindmix is de muziek iets wat dominanter aanwezig dan de goed geschoolde stem van Tarja Turunen. De sopraan stem van Tarja heeft in sommige stukken een hoorbare adem of kleine toon verandering. Het voegt wat extra charme toe aan het live gevoel. Het blijkt maar weer eens dat het live vertalen van studio materiaal heel moeilijk kan zijn. De Engelse teksten zijn door het Finse accent soms wat moeilijk zijn te verstaan.De twee nieuwe nummers geven duidelijk aan wat fans van Tarja kunnen verwachten, met meer klassieke opera in de nummers.

CD1
01. Anteroom Of Death
02. My Little Phoenix