Home > CD reviews > Avantasia – The Mystery of Time

Avantasia – The Mystery of Time

Avantasia - The Mystery Of Time - Artworkband: Avantasia
album: The Mystery of Time
genre: rock opera
release: maart 2013
label: Nuclear Blast

De rock opera’s van Avantasia zijn inmiddels een begrip geworden. In zijn geheel geschreven door Tobias Sammet (Edguy)is dit grotendeels een one-man-project, maar het is niet ongehoord dat er bekende gastmuzikanten meedoen. De zesde plaat ‘The Mystery of Time’ is hier geen uitzondering op.

Bijdrages worden geleverd door onder andere Michael Kiske (ex-Helloween, Unisonic) en onze eigen Arjen Lucassen (Ayreon). Met Sascha Paeth als gitarist en producer zal het qua geluid dus zeker wel goed zitten.

Om te beginnen heeft dit album een aantal pluspunten. Ten eerste zijn er de orkestraties. Op dit album worden deze verzorgd door German Film Orchestra Babelsberg en dit doen ze zeer verdienstelijk. Luister bijvoorbeeld maar naar opener ‘Spectres’ wat mede hierdoor heerlijk bombastisch is. Het refrein is pakkend en de vocalen hebben flink wat rauwe kantjes. Best een fijne opener.

Een ander pluspunt is het gitaarwerk van Sascha Paeth. Dit zit overal verweven al dan niet subtiel. Dat tilt sommige nummers naar een hoger niveau. Neem bijvoorbeeld ‘Saviour in the Clockwork.’ Filmisch en zacht in het begin, waarna het plaatsmaakt voor een lekker tempo en de melodie wordt gecreëerd door de gitaar. Helaas zakt het daarna weer wat in om ruimte te maken voor de vocalen. Er wordt niet echt uitgepakt voor een nummer van tien minuten. Het luistert wel goed weg, maar het geeft weinig reden om het nogmaals op te zetten.

Zo komen we bij een van de minpunten van het album. Alle zangers hebben, naast een prima kwaliteit, een aantal powermetal trekjes die op den duur gaan vervelen. ‘Where Clock Hands Freeze’ heeft een flink tempo wat Kiske en Sammet haast niet bijhouden. De vocalen worden daardoor erg knijpend en dun en de uithaal is, doch knap geprobeerd, echt teveel van het goede.

Dat gezegd had het geheel juist wel weer wat grootser mogen zijn. Afsluiter ‘The Great Mystery’ heeft een speelduur van tien minuten, maar heeft afgezien van een hard stuk met gitaar weinig spannends te bieden. Zelfs het koor kan hier geen verandering in brengen en maakt het geheel juist wat te gelikt. Dit geldt eigenlijk voor het hele album.

Er valt weinig af te dingen aan het grootste deel van de composities en de kwaliteit van de muzikanten, maar een echte wow-factor blijft uit op “The Mystery Of Time.” Waar de eerste rockopera van Sammet juist wel veel teweeg bracht met een breed scala aan artiesten. Dit lijkt voornamelijk te komen door de grote ruimte die open gelaten wordt voor alle vocalisten. Op zich niets mis mee, maar helaas geven zelfs de ballades niet genoeg emotie om memorabel te zijn. Een degelijke rock opera maken lijkt inmiddels een koud kunstje geworden voor Sammet en in enkele bombastische momenten kan dit best stralen, maar het bereikt amper het hart van de luisteraar.

7/10