Home > CD reviews > Five Finger Death Punch – The Wrong Side Of Heaven, volume 1

tekst: Ann de Langhe

The_Wrong_Side_of_Heaven_&_the_Righteous_Side_Of_Hell_Volume_1band: Five Finger Death Punch
album: The Wrong Side of Heaven Volume 1
genre: Heavy Metal
release: 30 juli 2013
label: EMI

Prequels en sequels laat ik graag aan mij voorbijgaan. Hetzelfde geldt doorgaans voor tweedelige albums. Maar iedere regel heeft zijn uitzondering. De het nieuwe album van Five Finger Death Punch is zo’n uitzondering. “The Wrong Side Of Heaven, Volume 1” is net uit, maar het najaar kan niet snel genoeg komen, want dan wordt namelijk het tweede deel uitgebracht.

Het eerste nummer ‘Lift Me Up’ is een oppepper. Levende legende Rob Halford zanger van Judas Priest leeft zich echt uit. Je vraagt je aan het einde van de song af, of dit nummer overtroffen kan worden. Kortom een krachtige opening die een goede indruk achter laat.

Op deze knaller volgt een iets ‘rustiger’ nummer. De akoestische stukken in ‘Watch You Bleed’ geven aan frontman Moody de mogelijkheid om tot adem te komen. Tevens geven ze aan guitarist Bathory de opportuniteit de luisteraar een staaltje van zijn kunnen te geven, met de nodige vaardigheid.

Met ‘You’ gaan ze er steviger tegenaan. Tussen al dit muzikaal geweld, wordt een parel verscholen. ‘Wrong Side of Heaven’ is een introspectief en zachter nummer die de luisteraar niet onbewogen laat dankzij de aangrijpende tekst. Hierin gaat Moody in dialoog met God. Het kenwoord ‘dialoog’ is hier van belang. Het is namelijk het enige nummer dat niet gaat over frustratie en woede en waarop er geen gal wordt gespuwd. Het doet vaak denken aan ‘Far From Home’ dat was uitgebracht op “War Is The Answer”, in 2010.

De titeltrack is slechts stilte voor de storm. Nummers als ‘Burn M.F.’ en ‘M.I.N.E (End This Way)’ zijn nog energieker en krachtiger. Op muzikaal vlak kan men duidelijk stellen dat de guitaristen en de drummer zichzelf overstijgen. Beide instrumenten staan zo in de belangstelling dat de baslijn in de vergetelheid raakt. Dat is een kleine smet op het muzikale geweld wat dit album over de luisteraar stort.

Van enkele nummers werd ook een tweede versie gemaakt met gastvocalisten. Zo geeft Max Cavalera de zanger van o.a. Soulfly nog meer pit aan ‘I.M. Sin’ en doet James Jasta van Hatebreed alles daveren op ‘Dot your eyes’. Maria Brink van In This Moment staat meer dan aardig haar mannetje op ‘Anywhere But Here’. Een afwisselende groep gasten, die het geheel naar een ander niveau brengen.

Een minder aangename verrassing is de cover van L.L. Cool namelijk ‘Mama Said Knock You Out’. Daarop gaan de Amerikanen een beetje uit de bocht. Ondanks dit schoonheidsfoutje is ‘The Wrong Side of Heaven’ een geweldig album, dat moet gezegd worden. Het wachten is dan ook op het vervolg.

Deze zomer stonden ze op de affiche van Mayhem Fest 2013 in de V.S. Voor al wie de oceaan niet kon oversteken en moet wachten tot ze weer de Lage Landen bezoeken, is dit album een perfect zoethoudertje. Het is een divers album, waarop de gast bijdragen zeker imponeren en dat komt de veelzijdigheid ten goede. Uitstekende kwaliteit van de muzikanten en een sterke productie. Zoals gezegd is het wachten op Volume 2.

Rating:
8/10

Website: