Home > Concerts > Atrocity en Leave’s Eyes – symfonische avond in de Baroeg wekt vooral sympathie op

Atrocity en Leave’s Eyes – symfonische avond in de Baroeg wekt vooral sympathie op

tekst: Silviapd
foto’s: Monica Duffels

Baroeg 17-11-2013 Atrocity 004 door Monica DuffelsAan de vooravond van een aantal shows in China , doet Leaves’ Eyes de Baroeg aan in Rotterdam. Voorlopig de laatste Europese show van deze goedlopende tour samen met Atrocity en Acyl uit Frankrijk. Ook tourt de Nederlandse Sin7Sins mee.

Wegens interviews, is de entree wanneer Atrocity de avond opent. Toch zijn veel fans al vroeg aanwezig om een nieuw geluid te horen, namelijk Acyl. Deze Franse band brengt zeker een uniek geluid en het debuut is goed ontvangen. Reden genoeg om het eens een luisterbeurt te gunnen.

Atrocity viert zijn twintigjarig bestaan en de zaal wordt dan ook getrakteerd op een tijdreis. Wat voor degenen die deze Duitse metalband niet goed kennen, een mooie bloemlezing is. Voor de fans zitten er een aantal verrassingen tussen die de avond dynamisch maken.

Baroeg 17-11-2013 Atrocity 002 door Monica DuffelsAlexander Krull is het boegbeeld van Atrocity, maar daarnaast ook een bekende producer. Met zijn meterslange haar is hij een verschijning die men niet snel vergeet.

De naturelle performance maakt hem innemend en het zorgt ervoor dat de band sympathiek over komt, ondanks het smalle podium waarop weinig bewogen wordt. Afgezien van een loopje hier en daar, is het toch vooral wapperend haar wat de toon slaat.

Haunted By Demons’ wordt enthousiast ingeluid door Alexander met een knipoog naar het verleden: “In het begin twintig jaar geleden, stonden we hier samen met de Nederlandse band Sinister!” waarna zware riffs het stevige death metal nummer opzwepen.

Baroeg 17-11-2013 Atrocity 006 door Monica DuffelsVoeg daar bovenop de immense grunts van een torenhoge zanger, met een grote longinhoud. De hele set lijkt de frontman met gemak de nummers te vertolken al lachend en grappend met het publiek.

Drummer Joris Nijenhuis weet flink veel energie in zijn spel te steken, al is het soms wat schel qua geluid. Vooral wanneer het terug gaat naar de roots, imponeert de band in snelheid, en complexiteit.

De snelle solo’s van Thorsten Bauer zijn een technisch hoogstandje. Toch zijn de nummers lang niet altijd melodieus of voorspelbaar: vaak wisselen gitaarlijnen elkaar af met een zang die veel tempo veranderen heeft.

Atrocity maakt het zichzelf niet makkelijk, wat bewonderenswaardig is. De zaal is niet altijd even uitnodigend, maar wanneer de band het vraagt dan gaan de handen de lucht in. Met twee Nederlanders in de band is het bijna een thuiswedstrijd.

Baroeg 17-11-2013 Atrocity 005 door Monica DuffelsMarch Of The Undying’ begint meer symfonisch, waarna een snelle blast beat een omschakeling betekent met catchy gitaren. Het gaat zo mogelijk nog sneller op de In Flames favoriet ‘Blood Stained Prophecy.’

Dan komt Lotus van Sin7Sins  op het podium voor een dansje. Een vermakelijke onderbreking. Waarna ‘Death By Metal’ het vrolijke Duitstalige repertoire achter zich laat, waarbij gitarist Sander van der Meer ook de grunts op zich neemt.

Voor de muzikanten is het een lange avond, want wanneer de lichten doven is het niet ten einde. Ze verschijnen daarna ook bij Leaves’ Eyes. Toch zijn beide bands zeer verschillend, niet alleen qua geluid maar ook in podium presentatie (en outfit).

Baroeg 17-11-2013 Leaves Eyes 004 door Monica DuffelsHet nieuwe album ‘Symphonies Of The Nights’  is progressiever, bombastischer en laat een meer klassieke kant van zangeres Liv Kristine zien.  Op het Metal Female Voices Fest is voor het eerst nieuw materiaal gespeeld, nog geen maand later speelt de band voor het eerst in China.

Het gaat ze duidelijk goed af, na bijna tien jaar is Leaves’ Eyes een gevestigde orde in de gothic metal wereld. Het is goed druk tijdens het concert, nummers als ‘My Destiny’ en ‘Take The Devil In Me’ worden dan ook luidkeels meegezongen. Toch lijkt er een steviger randje omheen te zitten, die het net even anders laat klinken.

Het is ronduit storend dat het gehele optreden de zang en gitaren erg zacht afgesteld staan en de drums veel te hard de rest overstemt. Joris Nijenhuis heeft in korte tijd de nummers ingestudeerd en hij is zeker vakkundig, maar het is na tien minuten wel vervelend om met moeite gitaren te ontdekken in de geluidsmix.

Baroeg 17-11-2013 Leaves Eyes 002 door Monica DuffelsDat heeft als gevolg dat tijdens het nieuwe nummer ‘Fading Earth’ de gitaarsolo van Thorsten Bauer erg vlak en zwak klinkt, terwijl het juist een zwaarder nummer is. Het is de charme van de Liv Kristine die de aandacht vast houdt, met de sympathieke manier waarop ze contact zoekt met het publiek.

Farewell Proud Men’ laat de viking, folk invloeden horen met de heldere, hoge uithalen van de zangeres Liv Kristine. Wanneer Sander van der Meer de solo inzet, is hij iets beter hoorbaar voor korte tijd weliswaar.

Het nieuwe album draait om een aantal historische heldinnen. Als geen ander weet Liv Kristine de teksten te vertolken met grote passie. Het is fascinerend haar zo te zien genieten, terwijl de omstandigheden in de Baroeg bij lange na niet ideaal zijn.

Baroeg 17-11-2013 Leaves Eyes 007 door Monica DuffelsHet geluid is veel te hard, overstuurd en slecht uitgebalanceerd. Er is weinig licht en het podium is haast te klein voor deze band. Het is duidelijk na al die jaren dat deze band zulke zalen al lang ontgroeit is. Al is er veel interactie mogelijk met het publiek, wat spontane momenten oplevert.

Toch is het een mooie set, omdat veel nieuwe nummers live veel sterker staan. Neem de titletrack die groots opgezet wordt; een intro met doedelzak, stevige gitaarlijnen die een bombastische basis vormen. Kippenvel wanneer het volume aanzwelt met sterke uithalen van Liv Kristine, met een meer klassieke benadering.

Ook het krachtige duet met Alexander Krull op ‘Maid Of Lorraine’ heeft een andere stijl aangemeten, levendige dialogen zijn in groot contrast met de gierende gitaren, die technisch de lat hoog leggen.

De tweede helft van het concert verloopt beter, omdat het publiek de band echt omarmt heeft en Leaves’ Eyes met professionaliteit de spanning vast houdt en toewerkt naar een climax. ‘Hell To The Heavens’ is de krachtige afsluiter, tevens de nieuwe video. Met verve en energie neemt de band afscheid, een ding is duidelijk: dit album kan wel eens het beste zijn wat Leaves’ Eyes heeft gemaakt, moge dat uitbetalen in groter succes. Het is ze gegund na al die jaren kwaliteit waarborgen en standvastigheid.

Categories: Concerts Tags: , ,
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: