Home > CD reviews > Delain – The Human Contradiction

tekst: Ann de Langhe

Delain - The Human Contradictionband: Delain
title: The Human Contradiction
genre: Symphonic Metal
release: 4 april 2014

Het studioproject uit 2002 van Martijn Westerholt (ex-Within Temptation) is anno 2014 een volop toerende live-act die net deze maand hun vijfde plaat “The Human Contradiction” heeft uitbracht.

We Are The Others” uit 2012, bestormde de charts en kreeg een vierde plaats als hoogtste notering in Nederland. Titeltrack van dat album beschrijft een voorval van zinloos geweld, waarbij het slachtoffer aangevallen werd omwille van haar alternatieve uiterlijk en uiteindelijk het leven liet.

Op dit nieuwe album worden wantoestanden ook aan de kaak gesteld, maar met een knipoog. Het openingsnummer ‘Here Come the Vultures’ hekelt onze huidige, meedogenloze maatschappij. Niet bepaald een lichte materie, zou je denken en toch komt het nummer niet over als donker en zwaar. Met het creepy einde, zou dit nummer zo op een soundtrack van een Tim Burton film kunnen staan.

‘Your Body Is A Battleground’ heeft een gelijkaardig onderwerp als de opener. Kompaan van het eerste uur, Marco Hietala (bassist Nightwish) verzorgt op dit lied mede de zang. Charlotte Wessels en Marco Hietala gaat niet met elkaar in dialoog – zoals je zou verwachten – maar ze vormen elkaars echo. Hoewel de zang hier indrukwekkend klinkt, is het vooral de gitaarsolo die mij overdondert.

Dan volgt ‘Stardust’ waarvoor de eerste videoclip van het album is ingeblikt. De keyboards treden voor de eerste keer op deze plaat echt op de voorgrond. Op dit emotionele nummer valt des te meer op dat Charlotte Wessels heel goed weet te doseren en de juiste gevoelens bij een song weet op te roepen. Dat ze de zangtechnieken perfect onder de knie heeft, staat buiten kijf. Ze slaagt erin daarnaast ook de juiste emotie in haar stem te leggen, waardoor de juiste balans wordt gecreëerd. In dit nummer bijvoorbeeld, is ze op het gepaste moment heel breekbaar en ingetogen en dan weer heel krachtig.

De zangkwaliteiten komen ook duidelijk naar boven in het bombastische ‘Sing to Me’ waar Charlotte haar operastem gebruikt. Ook de backing vocals zijn op deze track van heel hoog niveau. In ‘Tell Me, Mechanist’ is het aan de bas om de luisteraar op sleeptouw te nemen.

‘My Masquerade’ zou zeker bij het brede publiek aanslaan. Het is een meeslepend, catchy nummer met een aanstekelijk refrein. ‘Army of Dolls’ gaat nog een stap verder opwekkende beats en elektrorock elementen. Maar laten we niet vergeten dat dit een metalalbum is, met diverse invloeden weliswaar. Zo bewijst ook de volgende geweldige gitaarsolo in ‘Lullaby.’

Afsluiten doet Delain op dit album in schoonheid met ‘Tragedy of thé Commons.’ De climax wordt in dit nummer traag opgebouwd, maar samen met een volwaardig koor gaan de bandleden voluit.

Hoewel dit een uitstekende plaat is, blijf ik met een onvoldaan gevoel zitten. Het album had een tikkeltje bombastischer gemogen. Toch ben ik ervan overtuigd dat dit album het zeer goed zal doen. Gezien de groei en de evolutie van deze band, ben ik ervan overtuigd dat Delain in de toekomst nog straffer uit de hoek zullen komen. Dit verhaal wordt zeker vervolgd.

8/10

01. Here Come the Vultures
02. Your Body is a Battleground