Home > Concerts > DeWolff presenteert nieuw album voor een hongerig publiek

DeWolff presenteert nieuw album voor een hongerig publiek

tekst: Ruben Borger
foto’s: Ariane van Ginneke

Dewolff tivoli7         © Ariane van Ginneke (1)Als er een Nederlandse band is die het in een paar jaar helemaal gemaakt heeft, is het DeWolff wel.

Deze muzikanten uit Geleen, Limburg, houden zich al zes jaar bezig met het maken van psychadelische progrock en blijven al die tijd prima op de been.

In 2010 hebben ze op Pinkpop, in 2011 op Sziget in Boedapest én op Lowlands gespeeld. Nu is het de beurt aan Tivoli.

Dewolff tivoli14         © Ariane van GinnekeAangezien Tivoli Oudegracht gaat sluiten en vervangen wordt door het veel grotere Tivoli Vredenburg, wordt er afscheid genomen met de reeks ‘Tivoli Tijdloos’.

Een concertreeks om oude tijden te herleven met muzikanten die in de afgelopen jaren een band hebben opgebouwd met de concertzaal. En om definitief afscheid te nemen van het de zalen en het publiek.

Voor mij is het de eerste, en vermoedelijk, de laatste keer dat ik er kom. Om half acht gaan de zaaldeuren open en langzaam lopen de eerste mensen naar binnen. Er is al snel geen plaats meer bij het podium.

Jong en oud mengt zich in de zaal, waarbij de jeugd over het algemeen de plekken in het midden voor het podium innemen, terwijl de volwassenen toch wat meer richting de geluidsman gaan staan.

Half negen, de show begint met op de achtergrond het logo van DeWolff vol lichtjes. Het begin van het optreden verloopt wat stroef.

Dewolff tivoli21         © Ariane van GinnekeHet ís een release show van de nieuwe plaat ‘Grand Southern Electric’, maar zonder aankondiging wordt het concert geopend met twee nieuwe, onbekende nummers.

Wat het publiek er van vind wordt pas na de nummers duidelijk, een daverend applaus, tot twee keer toe, galmt door de muziektempel. Helaas wordt tijdens die nog onbekende nummers weinig gedanst en bewogen.

Vervolgens komt ‘Voodoo Mademoiselle’ en is het publiek mee. Twee charmante achtergrondzangeressen versterken de band ende hele zaal gaat mee.

Dewolff tivoli2         © Ariane van GinnekeVanaf dat moment is het publiek om en loopt de rest van de avond veel makkelijker. Dat zou ook kunnen, doordat de volgende nieuwe nummers verderop in de show wel worden aangekondigd. Hierdoor weten de mensen wat ze kunnen verwachten.

Medecine’ wordt na vier nummers gespeeld. Een uitgerekte en langdurige versie waarbij er fiks op los gesoleerd wordt en het nummer steeds intenser en intenser wordt, tot opeens in een klap weer wordt teruggegrepen op de rustige melodielijn.

Dewolff tivoli17         © Ariane van GinnekeDe bluesrock lijkt het op de nieuwe plaat gewonnen te hebben van het psychedelische invloeden, wat ik persoonlijk wel jammer vindt. Ook zijn de nummers harder en sneller dan voorheen.

Een minpuntje op de avond is de afstelling van het geluid. De zang is bij vlagen onverstaanbaar. Als er hard op het Hammondorgel gespeelt wordt, zijn de hoge uithalen van zanger Pablo van de Poel helemaal niet te verstaan.

Gitaargeweld is hier ook een belangrijke factor in. Het publiek lijkt dit overigens helemaal niet erg te vinden en heeft er al helemaal niet minder plezier om.

Dewolff tivoli16         © Ariane van GinnekeHalverwege de show wordt, tijdens een nieuw nummer, een DeWolff danswedstrijd georganiseerd. Dit gaat gepaard een verhaal over de jongens die op roadtrip gingen naar de VS.

Daar, in Nashville, Tennasee, was er in een cd-winkel een “record booth”. Een soort opnameapparaat in een telefooncel, waar je in mag zingen.Dat wordt dan meteen op een 7” vinyl plaatje gedrukt, die nu als  prijs wordt gebruikt voor de danswedstrijd.

Wie het hardste danste op het nieuwe nummer, mag hem hebben. Uiteindelijk wordt het plaatje gewoon het publiek in gegooid en heeft het publiek volgens frontman Pablo “collectief gewonnen”.

Gedurende het optreden blijft het publiek wat voorzichtig bij de  nieuwe plaat. Iedereen lijkt het eerst eens rustig in zich op te nemen, alvorens keer op keer in een daverend applaus en gegil uit te barsten.

Dewolff tivoli10         © Ariane van GinnekeDaarentegen wordt een nummer als ‘Don’t You Go Up In The Sky’ massaal ontvangen. Iedereen staat te springen en te dansen.

De jongens op het podium moeten toch gezien hebben dat het publiek als een soort hongerige wolven hunkert naar deze bekende “hits”?

Vlak voor de toegift wordt er nog een lange tijd gesoleerd, niet voor de eerste keer natuurlijk. Mijn gevoel zegt dat dit keer, bijna voor twee nummers tijd aan solo’s wordt besteed. Dit haalde het publiek halverwege wel uit het ritme.

Dewolff tivoli13         © Ariane van GinnekeHet is heel knap om de technische hoogstandjes van DeWolff te zien. Hadden ze niet beter, in plaats van zo lang te soleren, het publiek  kunnen bedanken en nog wat bekend werk spelen?

Na de bekende ‘encore roep voor meer, komt de band nog even terug op het podium en wordt er vanalles het publiek in gegooid.

Waaronder een nieuwe limited edition Converse gymschoen met het DeWolff logo er op. Waarna de band nog een paar nummers speelt. Met middenin een opzwepende drumsolo door Luka van de Poel.

Dewolff tivoli20         © Ariane van GinnekeVlak voor het einde wordt er nog gevraagd “Zijn jullie klaar voor nog een beetje rock ’n roll?” en dat wordt door Tivoli luidkeels met “ja!” beantwoord. Waarna de zanger- gitarist Pablo al solerend het publiek in springt.

Crowdsurfend wordt het concert afgesloten. De achtergrondzangeressen worden mee het podium op gehaald en iedereen maakt een buiging.

Het publiek wordt hartelijk bedankt en de band druipt af.

Dewolff tivoli19         © Ariane van GinnekeHet feestje wordt voortgezet in de spiegelbar, achter in het Tivoli. Helaas is deze ruimte echt te klein voor de hoeveelheid publiek en een gebrek aan ventilatie maakt het er onaangenaam warm.

Twee van de bandleden zullen worden omgevormd tot DJ’s en gaan wat plaatjes draaien.

Al met al is het wel een geslaagde avond. DeWolff heeft met veel energie het publiek bespeeld en overtuigd.

Het album is officieel gepresenteerd en goed ontvangen door het aanwezige fans. De beer is los en zoals Matthijs van Nieuwkerk altijd zegt: “De nieuwe cd, Grand Southern Electric, ligt nu in de winkel!”.

This slideshow requires JavaScript.

Categories: Concerts Tags: ,
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: