Home > CD reviews > Judas Priest – Redeemer Of Souls

album: Redeemer Of Souls
genre: Heavy Metal
release: 17 Juli 2014
label: Sony Music

Introductie

“Welcome to my world of steel, Master of my domain.”  Met deze veelzeggende woorden trappen de zelfbenoemde ‘Defenders of the Faith’ af in opener “Dragonaut”.

Deze ‘Defenders’ zijn uiteraard niemand minder dan de leden van het Heavy Metal instituut Judas Priest.Als (mede) grondlegger van Heavy Metal als muzieksoort, mag je jezelf uiteraard meester op je eigen terrein noemen.

Met pensioen zijn ze dus nog niet, al zag dat er enkele jaren geleden wel heel erg naar uit. Na de uiterst succesvolle “Epitaph” afscheidstour sijpelden al snel de verhalen door dat er wellicht nog een studio album in de pen zat, maar dat live optredens zo veel mogelijk tot een minimum beperkt zouden worden.

Ikzelf als liefhebber van onvervalste Heavy Metal en Judas Priest in het bijzonder, nam indertijd de kans te baat om deze legende voor een laatste maal live te aanschouwen. De show in 013 Tilburg was al erg goed, de Graspop editie was geweldig. Nog steeds krijg ik een beetje kippenvel van de “Breaking The Law” uitvoering, die woord voor woord door het publiek gezongen werd zonder enige interruptie van een genietende Rob Halford.

Na het wegsterven van het slotakkoord van het afsluitende “Living After Midnight” pinkte menig aanwezige een traantje weg: dit was het dan, Priest bedankt! Maar goed, dat was toen. Niets zo veranderlijk als een metal band, er zijn legio voorbeelden te noemen als Kiss en de Scorpions etc. Zij gingen Judas Priest al voor dus waarom niet.

Album Review

Welnu, het album is er, telt maar liefst dertien nummers en topt meer dan een uur (voor de die hard fans is er nog een luxe editie met nog eens vijf exemplaren aan extra materiaal). Daarbij het eerste gedeelte van een nieuwe wereldtour ziet er overvol uit. Al voor de aanvang van de Epitaph tour was de legendarische tandem K.K. Downing, Clenn Tipton helaas niet meer.

K.K. hield het voor gezien en de band vond een opvolger in Richie Faulkner. Deze Faulkner weet zich behoorlijk goed van zijn taak tijdens de tournee en mocht ook zijn schrijverskwaliteiten tonen bij dit album. Heeft deze wisseling zijn invloed gehad op het aanwezige materiaal ? Nou nee, niet echt. De typische, uit duizenden te herkennen, Priest Sound is onaangetast gebleven.

Wel kun je zeggen dat het album echt snelle krakers als “Painkiller” of “Jawbreaker” onbreekt, hoewel opener “Dragonaut” nog vervaarlijk dicht in de buurt komt. Of dit aan het ontbreken van K.K. ligt zullen we nooit weten, maar Judas Priest komt in ieder geval de gedane beloften omtrent dit album grotendeels na. Er zou namelijk veelvuldig gewinkeld worden uit het eigen oeuvre om “Redeemer Of Souls” tot een echt Judas Priest album te maken.

Voorganger “Nostradamus” deed nogal wat wenkbrauwen fronsen zodat deze, wellicht iets te, ambitieuze concept rockopera nou niet bepaald enthousiast werd ontvangen. Nee, echt goed was die plaat niet, maar de band had in het verleden wel vaker buiten hun beproefde paden getreden met bijvoorbeeld “Point Of Entry” en “Turbo”. Niet hun beste platen, maar anderzijds siert het de band wel door zichzelf niet telkens te herkauwen.

Herkauwen doen ze op hun zeventiende  album zoals beloofd dus wel en dat pakt best wel lekker uit. Het hoogste niveau van klassiekers als bijvoorbeeld een “Painkiller”, “Screaming For Vengeance” of “Defenders Of The Faith” wordt dan wel niet gehaald, maar deze plaat toont zich vooral evenwichtig. In tegenstelling tot diverse albums waarop – naast enkele klassieke krakers – ook de nodige tracks stonden, die het predicaat matig niet eens verdienden.Op dit album staan die gelukkig niet, maar ook een gewenste kraker ontbreekt. Daarvoor hebben de heren in het verleden gewoonweg beter (lees: vetter) werk afgeleverd.

Redeemer Of Souls”herbergt echter wel gewoon alles wat je van een Judas Priest plaat mag verwachten. Heavy riffs, stuwende drums, lekkere melodieuze gitaarsolo’s en ijzingwekkende uithalen van the one and only Metalgod Halford.

Zoals gezegd, het is allemaal volgens beproefd concept en veel zanglijnen, melodieën en riffs roepen een deja-vu gevoel op. Dat alles luistert wel lekker weg. De eerlijkheid gebied mij te vermelden dat er wel enkele luisterbeurten voor nodig zijn om alle nummers naar waarde te schatten. Dit komt mede door de productie die tamelijk mat klinkt en daardoor niet lekker knalt.

Ik ben van mening dat een meer helderdere productie wonderen had gedaan, want afsluiter “Beginning Of The End” klinkt wel naar behoren. Goed, in de meer logge, duisterdere tracks zoals het lekker zware naar Venoumus Maximus, Black Sabbath neigende “Sword Of Damocles” en het onheilspellende “Secrets Of The Dead” werkt het wel en daarmee blijft het een kwestie van smaak.

De vocalen van Halford staan prominent in de mix, en die zijn op en top Priest. Hoewel ik de periode met Tim “Ripper” Owens ook zeer kan waarderen is Rob Halford uiteraard de enige echte Priest zanger. Hij levert ook hier weer een prestatie van formaat, al zijn de hoge uithalen beduidend minder aanwezig. Dat mag ook wel gezien zijn leeftijd en is altijd beter dan half werk leveren en smadelijk onderuit gaan.

Het merendeel van de songs is vlot mid-tempo werk met daarin de nodige versnellingen zoals de lekkere headbangers “Metallizer”, “Dragonaut” en “Down In Flames.” Minder is “Redeemer Of Souls” al is het kenmerkende, catchy meezingrefrein moeilijk uit je hoofd te krijgen.

Battle Cry” is lekker bruut en een topper in spé, terwijl “Halls Of Valhalla” en “Hell & Back” doorspekt zijn met heerlijke, vingervlugge gitaarsolo’s. Judas Priest komt nog behoorlijk verassend uit de hoek met het bluesy, aanstekelijke “Crossfire” en het zompige “Secrets Of The Dead” waarin we zowaar wat koorzang tegenkomen.

Coldblooded” vertegenwoordigt het power-ballade gedeelte met een openingsriff die doet denken aan “Bloodstone”. Zeker niet onaardig, maar deze laatste wint duidelijk op punten. Met het afsluitende “Beginning Of The End” hebben we natuurlijk een echte tearjerker te pakken. In de melancholische stijl van “Sad Wings Of Destiny” zou dit dan Judas Priest’s, passende zwanenzang moeten zijn, met een passende tekst: “So lay me down / Lay me to rest / It’s over now ’cause I know/ It’s the beginning of the end.”

Judas Priest levert met “Redeemer Of Souls” een degelijk metal album af waarmee zij de jonge honden laten horen nog zeker niet te zijn afgeschreven. Het is dan wel geen klassieker, maar een aanschaf is zeker gerechtvaardigd. Evenwichtigheid is het sleutelwoord daar er geen echte uitschieters op staan, maar ook geen zwakke broeders. De heren kijken met een schuin oog in de achterruitkijkspiegel en grossieren gretig uit het eigen verleden, maar beroeren ook lichtjes andere paden door de inbreng van Faulkner met tracks als “Halls Of Valhalla” en “Sword Of Damocles”. Minpuntje blijft de wat matte productie zodat de plaat toch wat meer de tijd nodig heeft om te groeien. Al met al een uur lang degelijk metal plezier van de oude meesters.

Of “Redeemer Of Souls” het laatste studioalbum is zal de toekomst leren. Met het afsluitende “Beginning Of The End” ligt het er wel dik bovenop. De  vijf tracks die op de luxe editie zijn geplaatst is nog een extra vingerwijzing. Er zou dus echt niets meer op de plank liggen. Eerst de tournee maar eens bezoeken, die hopelijk dezelfde kwaliteit biedt als de voorgaande. Als dat het geval is, mogen ze van mij hun afscheid nog geruime tijd uitstellen. Hoeven er ook nog geen traantjes te worden weggepinkt.

8.5/10

1. Dragonaut
2. Redeemer Of Souls