Home > CD reviews > David Sylvian – A Victim Of Stars 1982-2012

tekst: Sabrina Smit

band: David Sylvian
album: A Victim of Stars 1982-2012
genre: Alternative
release: 8 maart 2012
label:  Virgin/Samadhisound

David Sylvian is vooral bekend als zanger van de new wave band Japan waarin hij vooral veel make up droeg en geblondeerd haar had. Hij was het gezicht en de sound van de band Japan. Nadat de bandleden uit elkaar gingen is hij solo verder gegaan.

Zijn solo carrière heeft hem wat bescheiden hits opgeleverd. Deze compilatie CD, van de inmiddels 54 jaar oude David Sylvian, geeft een overzicht van wat hij afgelopen dertig jaar heeft uitgebracht.

Op zijn naam staan 22 albums en hij heeft nummers uitgekozen die afkomstig zijn van ‘Brillant Trees’ (1982) tot aan het laatste album ‘Died in the Wool‘ (2011). Een prachtige verzameling op twee schijfjes, al is dit niet de eerste verzamel CD die is uitgebracht door Sylvian. Ik ben benieuwd wat deze ‘Victim Of Stars 1982 -2012′ zal brengen. Random zijn er van alle albums nummers gekozen.

De eerste disc bevat “Ghost” (Japan) en deze staat ook op ‘Everything and Nothing’ (2000). “Waterfront” staat zowel op ‘Secrets of the Beehive’ (1987) en op ‘Everything and Nothing‘ (2000). Tevens zijn er veel nummers gekozen van ‘Brillant Trees’ (debuut uit 1984) en “Everything & Nothing”.  Bij de tweede disc worden de fans verrast met veel nummers van ‘Dead Bees On A Cake’ (1999) en ‘Blemish’ (2003).

Al luisterend blijft Sylvian vasthouden aan een bepaalde soort relaxte muziek, met mooie Japanse achtergrondgeluiden. Maar ook veel jazz en klassieke invloeden zijn verwerkt in de muziek. Zijn manier van filosofisch zingen, is een unieke manier om een verhaal te vertellen. Door de jaren heen is hij voller gaan klinken en zijn stemgeluid is nog steeds van een hoog topniveau.

Het is vooral zijn kwetsbaarheid wat je raakt. Hij brengt zijn hele ziel en zaligheid in de nummers en  houdt daarmee jouw aandacht vast. Naast de mooie sferische Japanse arrangementen zingt Sylvian over vele onderwerpen van wat hij heeft meegemaakt in dit (spirituele) leven.

Het is vooral mooi om naar te luisteren en te bedenken over hoe hij tot bepaalde zinnen is gekomen. Hij is niet alleen een mooie tekstschrijver, maar ook een goede dichter. Hij heeft zelf ook een aantal nummers opgenomen met  de computer en de gitaar zelf bespeelt. Kortom een veelzijdig mens!

Prachtig zoals het nieuwe, en tevens laatste nummer, op tweede CD “Where Is Your Gravity” is gemaakt.  Ik waan mij daardoor op een heerlijke rustige plek op aarde en hoop dat dit nooit eindigen zal. Ontzettend knap dat iemand na dertig jaar nog steeds in staat is om mooie nummers te kunnen schrijven. Experimenteren staat op zijn lijf geschreven. De meest vreemde effecten hoor je uit de speakers klinken. Deze getalenteerde musicus schrijft  mooie ballades en mede daardoor heeft hij met veel mensen mogen samenwerken. Hij heeft ontzettend veel gastbijdragen kunnen leveren, en is daarnaast ook fotograaf.

Deze eigenzinnige artiest deelt dertig muzikale jaren met de fans, door middel van twee ontzettend mooie compilatie CD’s. Heb je alles al van David Sylvian, dan is het gewoonweg fijn om niet alle 22 CD’s te hoeven draaien maar slechts  twee. Voor wie nog niks in zij bezit heeft, dan is het aan te raden deze relaxte, unieke muziek aan te schaffen. Heerlijk voor een avondje op de bank met een rood wijntje en een stukje kaas.

7/10

Disc One
Ghosts (Remix)